Jaha, vad fan ska jag göra nu då..?

Hejsan alla glada i RT-familjen!

Detta är mitt första inlägg här och jag har skjutit på det då jag inte ville göra ett “Hjälp mig att göra bäst”-inlägg, som alla älskar såklart. Efter jag har hört flertalet gånger från Jan att man ska be om hjälp och fråga, så gör jag ett sådant inlägg i alla fall…

Kort om mig: Jag är deltidsanställd på kulturskola och försöker frilansa som musiker. Jag har enskild firma (som jag fattat att Jan älskar :slight_smile: ) för att kunna ta betalt på faktura. Jag går ca plus minus noll på min anställning och denna gör att jag fortfarande kan lägga tid på mitt spelande.
Jag är sambo och bor i en hyresrätt. Jag tycker om att träna och vara i skogen!

I slutet av november fan jag RT och har lyssnat väldigt mycket på poddarna och försökt att skapa mig en bild av var jag är och vart jag är på väg. Tidigare har jag inte själv sparat men har nu kickat igång lite med Lysa och vill “städa” upp mina fonder som min far givit mig. En stor (den är väldigt stor för mig :slight_smile: ) fond som ligger på 360 000kr (90 000kr i anskaffningsvärde och förvaltningsavgift på 1.22%) är i Didner & Gerge Aktiefond och ligger för närvarande hos dom på en depå. I början av december begärde jag en flytt av denna till Avanza, men är ej genomförd ännu. Det är kanske bra, då jag kunnat ta in mer och mer kunskap från poddarna och här på forumet! Dagligen ältar jag mina “problem” hur fan jag ska göra. FOMO:n i att sälja min fond, kunskapen om att den är dyr inte ger mig mycket mer avkastning jämfört med en index-fond, enkelheten med Lysa, vad förlorar jag i att sälja och lägga det i ett ISK… Jag har precis börjat spara lite och det känns meckigt att göra detta in i depån, men jag kan ha fel.
Ja, allt detta snurrar ihop med tacksamheten i att jag faktiskt har flera hundra tusen som jag inte ens vetat om!

Jag försöker att använda mig av dom verktygen som finns här på RT men lyckas inte reda ut detta på egen hand. Min egentliga fråga tror jag är: Ska jag sälja och sänka min risk och avgift, vilket jag tror att jag vill, antingen bara genom att smälla in allt i typ LF indexnära eller Lysa…?
Är det bara för att jag är helt grön som jag tänker att jag bränner av en massa skatt som likväl kunnat växa åt mig?

Jag vet inte riktigt vad det är jag undrar längre, men att få ur mig detta start-inlägget hoppas jag nog kunna reda ut mina tankar. Har antagligen missat en massa och detta inlägget blev kanske inte så uppstyrt som jag velat, men det är ett steg i en riktning. Kanske rätt, kanske fel.

Hej hopp

1 gillning

Hej, välkommen! :sun_with_face:
Jag hade tryckt in allt i Lysa :slight_smile: Billigt och bra. Och sen behöver du aldrig mer älta om vad som är rätt och fel, och istället använda den mentala energin för träning och vara i skogen :+1: .

2 gillningar

Frågan är förvisso lite komplicerad eftersom jag förstår det som att det är ett äldre aktiedepå-konto? Då har du rätt att skatten på ~80K skulle svida…

Men det lär vara värt det beroende på vad som händer med ISK framöver. Är det värt byta till ISK? | Jämför själv med vår kalkylator

Särskilt eftersom det tyvärr är en så dyr fond som du bör bli av med :grimacing:

Jag hade flyttat den till Savr då får du 0,86 i avgift. Men haft kvar fonden tillvidare. Typ 30% skatt på vinsten när du säljer. Kommer ta tid att bygga upp kapital sedan. Är du riktigt smart kanske du kan hitta någon förlust att kvitta bort en del mot senare. Räkna ut den delen först innan du tar beslutet.

2 gillningar