Godkväll folket! Jag är 20 år och har en fast inkomst igenom ett heltidsjobb. Jag har några hundra tusen i lysa, som jag sparat under flera år. När jag fyllde 18 fick jag även tillgång till en fond som skapats när jag föddes. Denna fonden innehåller nu ca 100 000 av mina besparingar. Jag har under senaste året funderat på att sälja mitt innehav för att istället lägga in de på mitt lysa. Jag vet dock inte hur jag ska göra det på bästa sätt. Det ska väll först skattas, hur gör jag de på bästa/smidigaste sätt? Fonden är Nordea starfund med en avgift på 1,73% vilket jag rent spontant känner är lite högt utifrån hur den presterat. Har ni några tips på hur jag ska gå tillväga eller något jag bör tänka på innan jag säljer mitt innehav. Alla svar uppskattas!
Som @melwa säger: Är det i ISK så sälj och sätt in på Lysa. Är det däremot på depå så hade jag sålt, räknat ut vinsten och redan nu satt in skatten på skattekontot och sedan pytsat in resten på Lysa (förutsatt att du vill ha investeringarna där).
Det låter som om föräldrarna har skaffat fonden när du föddes 2005 och du fick tillgång till fonden 2023 så då är det nog på en vanlig depå som du har fonden på. ISK kom först 2012. När du säljer så får du skatta 30% på vinsten som du behöver betala in till Skatteverket.
Tack så hemskt mycket för alla svar! Låter rimligt. Säljer alltså, skattar 30 procent direkt på vinsten och sedan investerar resterande. Somsagt så jobbar jag heltid och betalar skatt på min lön, finns det någon nackdel med att ta ut dessa pengar och “deklarera” vinsten. Är det ågon gång man borde göra detta då det är mer födelaktigt eller kvittar det?
Det kvittar. Man kan nå småpengar genom att sälja före kvartalsskifte och ta ut och sätta in efter, men det är småpill som kvittar.
Men låt oss säga att dina föräldrar betalat 40k för fonderna och de nu är värda 100k. Sälj då, sätt 20k på ditt skattekonto och resten på Lysa så behöver du inte fundera på det sedan.
Har du precis börjat jobba kan det eventuellt vara läge att göra en preliminär skatteuträkning för troligtvis får du skatteåterbäring och då kan du dra av den mot det du behöver betala in.
Försöker bara förstå ressonemanget, skatten kommer ju öka ihop med anvkastningen samt ränta på räntan. Kommer väll inte sabba någon ränta på ränta sålänge pengarna återinvesteras
Om du har orealiserad vinst på 10 000€ så kommer du ju skatta iallafall i Finland 30%, så det betyder att du måst lägga undan 3000€ för skatt som du istället skulle kunna månadsspara och sälja det längre i framtiden då “skattepengarna” har genererat avkastning.