Jo men du har fått snöbollen i rullning och når betydligt högre kapital snabbare = mer avkastning i pengar.
men 1,73% i avgift är allt för högt
Jo men du har fått snöbollen i rullning och når betydligt högre kapital snabbare = mer avkastning i pengar.
men 1,73% i avgift är allt för högt
Japp, det är “problemet” med depå.
Tack.
Då är största fördelen lägre avgift, jämfört med lysa.
Tack återigen för alla svar! Förväntade mig inte så grym respons, nu känns det tydligare.
Önskar er alla en fin kväll!

@Lokegree har en plan och även om hans dyra snöboll (kokain?) rullat en bit så rullar den ju vidare hos Lysa även om en del snö lossnar vid flytten.
Men han har inte betalat någon större plattformsavgift hittills, så skatten ersätter ju åren som passerat s a s. Dessutom är det så att nyinvesteringen på ISK ju hamnar under de 150k/300k som är skattefria. Detta är rätt väg som jag ser det innan vinsten blir ännu större och det blir något av en gyllene bur av den här dyra fonden.
Jo han undra bara hur jag resonerar, de smarta är att sälja och omallokera pga att avgiften är för hög och kommer äta upp större delen av avkastningen.
Det förstod jag. Jag menade mest den märkliga snöbollsliknelsen. Du borde väl vara för att vinna vinterkrig, med dina gener. ![]()
Det jag menar är att om båda fonderna skulle ha lika hög avgift så är det bättre att snöbollen får rulla utan att tappa snö i början och sedan efter många år tappa snön
så borde man ha åstadkommit mera snö ![]()
Ja, då är det ju ingen poäng att byta, det håller jag med om. Sedan kan man ju diskutera hur mycket exempelvis 20k i “snö” är för en 20-åring som redan har ett heltidsjobb. Ibland vill man riva plåstret och kanske är det ändå bättre nu än senare. Pengarna ska troligen göra nytta snart i livet, tänker denne surgubbe. ![]()
Mycket interessanta tankar! “20k i “snö” för en 20-åring”, akta så att säpo inte hittar in till detta forum, många frågetecken från deras håll då ![]()
De hänger nog i kulisserna, de lär fastnat efter att finansministern var på besök. ![]()
Snälla ge inte fler råd innan du förklarat hur du tänker nu.
Det enda som kan vara värt att ha med sig är såklart reavinstbeskattningen, men att ligga och betala 1,73% avgift för en medioker fond är ju helt ohemult.
Läs hela tråden

![]()
Haha, de gör ja alla dagar. Är bara lite för snabb att uttala mig ibland, läst de lite för snabbt. Tycker man märkt med åren att man bara känner sig dummare och dummare för varje år som går ![]()
Precis som @Chrysos alltså. ![]()
Äh jag tyckte att det var värt att anmärka på något så bakoframvänt ![]()
För att svara om flytten. Gör en isk flytt på lysa. Om du inte kan välja hur många procent du vill flytta. Om det går på Nordea. Öppna ett nytt isk om det är gratis på Nordea. Gör en värdepappers flytt på det du vill behålla på Nordea. Gör sedan en isk flytt på önskat Nordea isk på lysa och kryssa i avsluta kontot om önskas.
Går det ej på Nordea. Gör först flytt till isk på avanza. Sedan 2 isk sättet där istället.
Krångligt till väldigt Krångligt. Men ingen extra skatt
Vill göra en tillrätels.
Missade att du hade pengarna på ett vanligt fond konto. Så mitt förslag kan du ignorera. Du skattar lika mycket om du säljer och köper manuellt. Mitt förslag gälde bara redan satt i isk.
Det blir snart en hel skolklass till vårens Jediutbildning. ![]()