Omöjligt sparande till barnbarn

Hej alla!

Nu behöver jag era smarta lösningar, om det ens finns en lösning?!? Har varit i kontakt med Lysa, Avanza och Swedbank.

Dilemma: Jag vill öppna ett sparande till mitt första barnbarn (och vill göra rätt nu när jag har möjligheten från start med första:)).

Kriterier:

• Jag vill kunna kontrollera och därmed garantera barnbarnet sina pengar. Jag misstror inte mitt barn, och föräldrarna är fullt stabila och fungerande. MEN jag har en livserfarenhet och jag vet att mycket i livet kan hända som man inte planerat för. Därför vill jag kunna garantera mitt barnbarn sina pengar.
  • jag vill att skatten skall finansieras av hennes fonder och inte av mig privat. Jag är redan själv långt över de 300k skattefria. Ponera att jag med vårt antal barn till slut kan stå med 15-20 barnbarn och dessutom ett sparande per barnbarn som växt i 20år så blir schablonbeskattning rätt hög för mig privat.
  • skatten skall ske automatiskt så jag själv slipper att manuellt sälja av innehav. Det hade gått an om jag haft 1-4 barn / barnbarn men vad händer när alla våra barn får barn, och ett par stycken dessutom, då har jag ett halvtidsjobb varje kvartal med att sälja av och betala skatter! Och VAD händer om 30 år ifall man själv blir dement, vem ska sköta det då :joy: . lägg därtill orättvisan vid det skiftet…

ISK = går ej eftersom jag inte är vårdnadshavare. Om föräldrarna öppnar det i barnets namn, har dom förfogande och inte jag. dvs, noll kontroll.

Kapitalförsäkring med barnbarnet som förmånstagare = skit eftersom jag på Avanza får betala 99:- /kvartal för att sälja av innehav som täcker skatten vilket de kallar “tvångsförsäljning” och då säljs endast det största innehavet av. På Swedbank får jag FÖR PRODUKTEN KF, betala 120:-/år plus 0.4% årsbasis på beloppet, plus fondavgift (inget för försäljning till skatten).

Om man tänker i början av barnets sparkarriär som nu när vi börjar med doppresent, och det endast kommer finnas ett par tusenlappar så blir de avgifterna väldigt höga procentuellt i förhållande till det sparade beloppet tänker jag. ELLER? Om ni anser det ett bra alternativ är då Avanza eller Swedbank bäst prismässigt?

Aktie-fonddepå= skit eftersom det blir 30% skatt vid försäljning.. känns orimligt..

Bankkonto = skit, känns som att självdö.

Har jag missat något? Sitter någon här på en briljant plan med en lösning? :grin: …

Eller tänker jag helt enkelt fel?

TACK TACK TACK för svar.

Jag tror du försöker optimera på väldigt många parametrar här, och det blir inte rätt hur du än gör. Ett exempel: du vill kontrollera sparandet och det ska vara gratis och helt bekymmersfritt. Dessutom ska skatten dras av barnbarnets innehav? Om barnbarnen inte ens vet om att innehavet finns blir det en konstig gåva av mormor/farfar (typ) efter ett par år - en skatteinbetalning.

Nu kan jag inte Avanzas bestämmelser kring KF i detalj men jag har satt upp KF i mitt namn med barnen som förmånstagare. Varje kvartal får jag ett mail om att skatten ska betalas och då sätter jag in summan. Tar ca en minut per KF och det säljs förstås inget innehav. Jag har kontrollen och barnen känner inte till att detta finns. Jag avgör när de ska få tillgång till pengarna. Det ska till en väldig massa barnbarn innan detta blir en tung administrativ börda. Blir du dement kommer du inte ens veta om att problemet finns…

Det enda jag annars kan komma på för att lösa behoven på enklast möjliga sätt är att:
a) ge varje barn en dop/studentgåva om X kr - föräldrarna får förvalta det efter bästa förmåga. Nedsida: du måste släppa kontrollen, ska gåvan räknas upp med index?
b) ge varje barnbarn X kr i gåva någon gång i framtiden - du förvaltar kapitalet tills dess i eget namn. Nedsida: du betalar fortfarande skatten
c) testamentera X % av din kvarlåtenskap att fördelas lika mellan alla barnbarn. Nedsida: du ger med kall hand + ev skapar slitningar mellan dina barn (har man fått fyra barn får man mer än den som har ett etc)

1 gillning

Fast om du har lite marginal så slipper ju du detta. Tvångsförsäljning sker ju endast om du inte kan täcka avkastningsskatten. Vill man göra det väldigt enkelt för sig kan man ju köpa en utdelande ETF för en mindre summa som täcker detta.

3 gillningar

Nordnet har inte denna avgift på 99:-/kvartal för tvångsförsäljningar.

Men då står du ju som ägare till kapitalförsäkringen, och missar barnbarnets 300k skattefritt (hur länge de nu finns kvar, kanske inget att basera hela beslutet på).

Du kanske kan skapa en stiftelse men enklast är nog ett testamentesförordnande med en förvaltare.

Tack för svar.

Jag tänker inte att det blir en konstig gåva, utan en fin gåva med kapital. Att man måste betala skatt på kapitalet kommer man ju inte undan. Vill hon inte betala skatt får hon ju sälja innehavet sen. Tanken är ändå att avkastningen finansierar skatten i förlägningen ändå tänker jag. Jag tyckte det var surare när jag fick mina fonder vid 18år och fick betala 30% skatt på försäljning..

Ja, precis. Så har jag också gjort med mina barn och betalar därmed skatten var tredje månad. Men det blir ganska mycket om man ska göra det med säg 15 barnbarn.

Landade ungefär som i samma lösningar :slight_smile: .

Spara det bara i ditt eget namn och ge bort det vid barnens 18års dag. Om du går bort innan dess så kan du väl testamentera bort det. Borde väl gå att vara så pass tydlig i testamentet med att alla pengar på exempelvis “Avanza” ska delas upp jämt mellan mina barnbarn. Men jag är ingen jurist. Det är väl det andra tipset, att gå till en familjejurist som kan hjälpa dig. De borde ha koll på olika sätt att åstadkomma precis det du vill.

2 gillningar

Jo men då får jag ju betala skatten med eget kapital. Vilket blir rätt mycket om man har ca 15 barnbarn med 20 års sparande…

Tack! Toppen, ska kolla Nordnet!

Ja fast då får jag betala all skatt privat. Låt säga att man har 15 barnbarn med en sparhorisont på 20 år, då blir det rätt mycket skatt jag måste betala.

Det är ju bara att ta pengar från sparandet när det är dags att betala skatten

1 gillning

precis, men det sker inte per automatik. Låt säga att man har ett 15tal barnbarn där jag manuellt var tredje månad ska sitta och sälja fonder och betala skatt så har jag skaffat mig ett obetalt halvtidsjobb :slight_smile: . Önskvärt är såklart att det sker per automatik. Vad händer om man om 25 år blir dement, vem fasen ska fixa det då… :joy:

15 barnbarn. Jisses.

Men oavsett. Du sätter väl in det på ett konto, inte 15? När Avanza utannonserar vad skatten ska bli ser du bara till att sälja av fonder till det värdet och sen är det över. Det görs 1 gång om året tänker jag. Då betalar barnen själva skatten. Det du behöver göra är att se till att det går att testamentera bort pengarna jämnt fördelade till alla 15 barn.

1 gillning

Vi har detta upplägg till våra barn. Pengar kommer in till deras konto från en släkting, jag förvaltar sparandet men kan inte göra av med pengarna. Dom får varje år sin deklaration som ska betalas på något vis. Kan ju ske hur som helst, vi brukar ringa banken och det görs från deras konto.

Dvs givaren behöver inte krångla något.

1 gillning

Men är det inte lätt att det blir väldigt skevt att du börjar spara till ett barnbarn i dess namn? Sedan kommer det flera barnbarn men till dem kommer du inte kunna avsätta lika mycket pengar till eller lika lång tid kvar att spara till? Är det inte bättre att spara i ditt egna namn så du sedan kan fördela en lika stor summa till var och ett?

3 gillningar

Vi har 6 barn, om alla får 3 var har vi 18.. man vet aldrig, någon kanske skaffar två, någon ingen och en annan 5 :woman_shrugging:t3:.. återstår att se​:grinning_face_with_smiling_eyes:. Lycka blir det allafall!

Eftersom det rör sig om barnbarn och inte barn tänker jag absolut ett konto var. Jag vet inte ens hur länge jag är med :sweat_smile:.. om du menar Kf skatt är det var tredje månad. Och om jag ska ha ett isk på mig själv är det en gång / år.

Så har jag också tänkt (vilket vi gör till våra barn) men med barnbarn vet man ju inte hur länge man är med liksom :sweat_smile:.. därav tänkte jag att ett var är bäst. När det gäller föräldrar och barn går det ju att göra hyfsat jämt men barnbarn kommer det aldrig bli riktigt jämt utan tänker att det får utgå ifrån barnet ..

Det är ju perfekt! Men har ni öppnat ett isk konto i barnets namn ? Som släktingen sen sätter in på?

Men visst är det så att eftersom ni hanterar kontot som vårdnadshavare så kan ni väl ta ut om ni vill? Eller kan man inte det om det står på barnens?

På ISK betalas skatten i samband med deklarationen, så det behöver göras en gång om året.

Det låter underbart. Lycka till med alla knoddar och att hitta en sparform som uppfyller dina krav. Min expertis är begränsad inom området så jag drar mig ur debatten.

Mina föräldrar och svärföräldrar sätter in på ett konto som jag och min fru rår över, så dessa pengar kan vi såklart nalla av om vi vill, även om vi aldrig kommer att göra det. Men det är ju ett enkelt upplägg annars.

1 gillning