Jag har haft 400 000 kr liggandes på ett vanligt konto i flera år som jag fått panik över att tänka på - alltså megaångest över var de ska placeras och hur man gör. Jag behöver inte pengarna utan vill spara allt till pension (är 40 år idag).
Månadssparande:
Började pensionsspara för tre år sedan och fick hjälp av Länsförsäkringar att välja ISK-konto med LF Sparmål 2050 (0,51% avgift). Där gör jag månatliga inbetalningar på 4000 kr.
Placering av mina 400 000 kr:
Läste runt på forumet för en vecka sedan och uppfattade att Globala index-fonder rekommenderades, och att det ska vara låg avgift. Provade att föra över 100 000 kr till LF Global Index (0,21% avgift). Trodde det var på mitt ISK-konto men råkade visst köpa på fondkonto.
Nu har jag alltså 300 000 kr kvar som jag måste placera men förstår inte om jag
ska lägga dem på ISK och bara strunta i att jag också råkade placera en del i ett fondkonto eller om jag också ska flytta fondkonto-pengarna till ISK.
ska flytta mina månatliga inbetalningar till LF Global Index (0,21% avgift) istället för den dyrare LF Sparmål 2025
ska behålla både LF Sparmål 2050 och LF Global Index och dela mina månadsinbetalningar till båda
Sedan kollade jag på Avanza och det ser lite ut som att LF Sparkonto 2050 och LF Global Index går in lite i varandra, så det känns som att jag klyddat till det med allt.
Jag rekommenderar dig att skapa ett konto hos Lysa. Du svarar på frågor och de rekommenderar fördelning mellan aktier och räntor. Du kan ändra och bara ha 100% aktier om du vill. Du kan välja home bias också men är inställt på 20% Sverige.
du behöver inte tänka alls och kan inte göra beteendemässiga förändringar och förstöra för dig själv jag flyttade allt mitt sparande från Avanza till lysa för 3 år sedan ungefär
Deras kundservice är snabb och bra och kan säkert hjälpa dig med fondkonto och så också
Du kan behålla det du lade på AF om du vill, det är först när du säljer det är lite krångligare med AF för att det blir lite extra i deklarationen. Resten kan du lägga på ISK om du vill.
Du kan sälja det du lade på AF och flytta till ISK med, om du hellre vill det.
AF och ISK är designeade för att få ungefär samma skattenivå, så det är inte så blodigt var du lägger det. Däremot bör du lägga minst 300 000 kronor på ISK för att utnyttja skattefriheten på de pengarna i ISK, men det råkar ju bli precis så mycket för dig, så inget problem.
Jag hade kört en billig globalfond (t ex LF som du valde) framför den aktivt förvaltade och dyrare Sparmål-fonden.
Jag skulle sålt allt på AF och lagt på isk. De övriga pengarna skulle jag också lagt på isk. Vidare skulle jag lagt allt på den billigaste globala indexfonden. Inte svårare än så!
Det är inget fel att spara i LF sparmål 2050, i sak. Det är mer en fråga om det är ett aktivt val som du gör. Inget fel i att vilja ha en krock-kudde i form av räntor i sitt pensionssparande om det får dig att sova gott.
LF sparmål 2050 har ca 25% Sverige, 9% tillväxtmarknad(primärt asien) och ca 65% global/usa(om man kikar snabbt på top25 innehavet för ett snitt).
Den kommer balansera om till mer räntor från 2025(dvs redan börjat vikta om). Kikar man på LF sparmål 2030 så har den idag ca 75% aktier och 25% räntor så förmodligen så kommer 2030/2050 att landa runt 70/30 om jag får killgissa(hittar inget statement om målvärden dock).
Med allt detta sagt så är fråga vilken risktolerans du har och hur aktiv/flexibel du vill vara med din ekonomi när det börjar närma sig pensionen.
Allt jag vet är att du kommer betala mer i avgifter ju dyrare fond/produkt du köper. Om vi tar dina 400tkr + 4tkr/mnd i sparande så kommer skillnaden mellan 0,51 och 0,21 i avgift göra ca 200tkr på 20år givet att båda produkterna går lika under tiden.
Min inställning för långsiktigt sparande bygger på två saker (1)mina känslomässiga behov, (2)ren matematiskt värderande av de saker som jag faktiskt kan påverka efter att jag valt riktning i (1).
Alla råd som du kommer få måste ha en grund i (1) hos dig. Och det är lite svårt då alla ger råd baserade på sin egna (1), detta då det är vad som i slutändan styr vårt agerande över tid.
För mig så har har jag byggt ett hyfsat tryggt liv vilket gör att jag skippar räntor fram tills det att jag känner att jag behöver det för att må bra. Jag är också väldigt medveten om min tendens att överanalysera och oroa mig kring de val som jag gjort. Jag kommer därför alltid jaga efter den billigaste och bredaste globalfonden, ingen portfölj, ingen ombalansering, ingen ändring i plan innan jag är 60 och kan börja fundera på om jag vill gå tidigare eller vill fortsätta jobba även efter riktåldern.
Jag skall lämna dig med 2st verktyg, lek med dem och använd dem när du försöker värdera vad olika val kommer ge för snitt-utfall.