Sälj! Det är inte direkt som att bolagens styrelse eller förvaltare sitter och tänker, ne nu har det gått ner så mycket sen @Spirit68 köpte. Bara vi kan få upp kursen till den nivån igen så hen kan sälja så är allt bra…
Tack för många svar. Fonderna ligger i ISK så kan inte kvitttera vinst mot förlust.
Förstår det som att nästan alla rekommenderar att sälja även dessa minus fonder även om det blir än förlust på omkring 250 000 jämfört med inköpspris. Istället för att låta dem ligga och hoppas de vänder uppåt?
Gäller detta råd oavsett om jag betalar av bolånet med dem eller om jag köper t.ex Avanza Global och Sverige fond eller byter till Lysa?
Här får du försöka göra någon bedömning vad som ger bäst avkastning. Räntan på lånet vet du ju om. Det är garanterad avkastning om du väljer att amortera. Vad avkastningen blir på fonder eller på Lysa kan vi bara spekulera om. Men en gissning från min sida så kanske 4-5% realt en tid framöver. Har du ränta på lånen i dessa trakter så hade jag personligen valt att sälja fonderna som du inte vill ha och amortera istället.
Samma sak som redan omnämts i tråden gäller. Om du hade haft pengarna, hade du då köpt dessa fonder?
Om inte, sälj.
Spelar ingen roll för beslutet om att sälja eller inte vad du sen stoppar pengarna i. Förutsatt att du stoppar pengarna i något annat (amorterar, bankkonto, annan fond eller köper godis för pengarna).
Jag sålde…
Gött! Har liknande typ av fonder, fastighet och småbolag. I backspegeln skulle jag aldrig köpt dem, men å andra sidan hade jag kanske köpt dem idag med tanke på dippen. Har inte bestämt om jag ska fortsätta månadsspara eller sälja av och flytta till globalfond och glömma förlusten.
Vill tacka för alla svar. Kommer med att sälja dem men eftersom jag redan är inne i sista kvartalet så kommer jag att köpa något annat och se hur de ligger till vid årsskiftet och bestämma då om det blir ny försäljning för att sänka bolånet eller att behålla de nya fonderna.
Jag hade båda två fram till sommaren 2022. Det sved lite att sälja såklart (även om jag låg plus från start räknat) men jämför jag med det senaste årets resultat i de indexfonder jag köpte istället så är det knappast nå’t jag ångrar.
Man lär sig hela tiden. Ibland är det dock den hårda vägen…