Har ett par dåliga (jämförelsevis) och dyra Roburfonder som jag haft på ett aktiefondkonto i en evighet (någon banktjänsteman “hjälpte” mig för + 10 år sedan). Har grämt mig lite för skatten då det ändå är några hundratusen, är det rätt tänkt att passa på att sälja dem nu när de gått ner (lika mycket som Stockholmsbörsen) och stoppa in pengarna på Lysa eller i någon indexfond? Lite mindre reavinstskatt och förhoppningsvis lite billigare att köpa nytt tänker jag.
Helt rätt tänkt, att byta från dyra till billiga fonder är alltid bra och att gå från AF-konto till ISK efter att värdet har minskat är bättre än innan. Kör på bara!
tack, då kör vi så det ryker
Min mamma funderar också på att sälja en dyr fond på AF-konto och byta till ISK och annan fond. Förstår inte riktigt, vad är det fördelaktiga? Mindre skatt på vinsten? Skulle någon vilja ge ett räkneexempel på skillnaden om fonden gått ner 10%, från 300000 kr?
Räkna noga på detta är mitt råd. Du har säkert tiotusentals kronor som egentligen tillhör staten, och som du får “låna” gratis och ger dig ränta-på-ränta.
Är sparandet på väldigt lång sikt kan det vara bättre att sitta kvar än att byta till ISK.
Skulle du kunna hjälpa till att räkna på detta? Ett räkneexempel för att förstå hur du tänker?
Sant, hade fonden varit billig och avkastat bra hade jag nog låtit den stå kvar, nu har den dock gett typ 30% utslaget på mer än 10år och har en avgift på 1,5%. Av den anledningen tänker jag att det ändå är ett läge att passa på att sälja i ett läge när reavinstskatten blir lite lägre och förhoppningsvis lägga det som blir över i en bättre miljö framåt.
Fast du får också betala 30% reavinstskatt på den “hävstångens” avkastning.
Du får inte ut pengarna utan reavinstskatt ändå.
Att ligga kvar i en sämre fond är därmed extremt sällan ett bra bet. Eftersom en sämre fond ger dig ett sämre utgångsläge om du ligger kvar.