Sälja och byta fonder? | Byta till indexfond i stället för fond med hög avgift?

Hej, allesammans.

Jag har ett pensionssparande sedan många år tillbaka med en fond som har en hög fondavgift på 1,27%. Men sedan jag börjat lyssna på RikaTillsammans podden lagt om mitt pensionssparande till Globala Indexfonder som är bättre med lägre avgift. Nu till min fråga är om jag ska låta dessa pengar stå kvar i den fonden med höga avgiften eller ska jag sälja av dessa och investera i de globala index fonderna med läg1re avgift? Jag kanske ska sälja av i omgångar? Tankar? Tacksam för tips

Vad skulle dina argument vara för att inte sälja rubbet och investera i något bättre?

Mina tankar var att det blir skatt på pengarna vid 2 tillfällen om jag säljer dem nu och även vid nästa försäljning. Men om jag behåller dem i aktuell fond så blir det endast skatt 1 gång. En annan tanke jag hade var att skatten vid en eventuell försäljning jämfört med den höga avgiften inte gör det lönsamt att byta fond. Tankar jag har men jag tar tacksamt emot dina tankar.

Byt! Helst igår. :+1:

Vad är skattesituationen på innehavet (Depå/ISK, schablonmöjlighet?)

Ser inget argument för att behålla den gamla fonden om du inte känner att du har svårt att betala skatten på en gång. Den måste ju ändå betalas förr eller senare för att få ut pengarna.

Så sälj och byt!

Jag tror du avsåg att svara TS va’? :smiley:

Korrekt, 35 grader inomhus nu :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 gillningar

Avgiften låter kanske inte så farlig, men över tid så äter den upp vinsten på ett sätt som inte är gynnsamt.
Om du vill kan du utgå från kapitalet du har nu och räkna på hur det kan se ut i framtiden, och jämföra mellan två avgifter säg 1.27 och 0.2 som många av våra favorit globalfonder har som avgift, med ett verktyg som finns på den här sidan.
Sök på, jämför avgiftens påverkan på din avkastning med vår kalkylator.
Se även över skattesituationen beroende på hur din investering är allokerad nu.

Tack allesammans för era svar och tankar. Då ska jag byta fonder. Tack för tipset med kalkylatorn. :slight_smile:

3 gillningar