Har tankar på att eventuellt sälja två utav mina fonder (Spiltan Aktieinvest, Spiltan Global invest) och sätta in allt på LF Global fond, eller eventuellt samla allt på ett räntekonto.
Summan är 120 000 sek.
Är inte i behov av pengarna i nuläget, vill spara fram tills pension. Kvar ca 30+ år.
Alla har vi varit nya och jag tolkar det som att du är lite “rädd eller nervös” över börsen, vilket är helt naturligt i början. Särskilt om man inte upplevt någon nedgång tidigare
Min generella tumregel jag brukar dela med mig utav vad gäller fördelning mellan aktier (indexfonder) och räntor (sparkonto eller räntefond) är:
0-3år = sparkonto med insättningsgaranti.
därefter 10% aktier per år i sparhorisont. Så allt över 10 år bör vara placerat i 100% aktier. Förslagsvis en global indexfond som bas.
Vet ej sparhorisont = 50/50 aktier/räntor.
Vill man ha chans till avkastning och real vinst (vinst efter inflation) så är man generellt tvungen att ta risk i form av aktier. Detta på bekostnad av volatilitet (börsens rörelser upp och ner). Det är normalt att börsen går ner då och då och på 30 år får du nog räkna med flertalet börsras. Men blir inte orolig över dessa utan se det som en möjlighet istället. Du kommer nämligen få fler fondandelar per investerad krona vid dessa tillfällen, vilket ger en bra utväxling när börsen sedan går uppåt igen.
Angående din fråga om att byta bort Spiltanfonderna så är det bara upp till dig. Dessa är väldigt populära och jag personligen ser inget fel i att ha kvar dom med säg 5-10% i vardera. resten 80-90% kan du ha i billig global indexfond.
Ett annat förslag om du oroar dig över vilken risknivå du ska ha på ditt sparande eller vilka fonder du ska välja, är att spara i en fondrobot som Lysa eller Opti stället. Dessa hjälper dig att hitta rätt risknivå för dig samt väljer fonder åt dig baserat på vad forskningen säger är bäst.
Hur stor buffert behöver du? Dvs har du stora månadskostnader, familj osv.?
Om du tror att du kan palla endast aktier, är sk ”Jacke-strategi” (sorry för inside-humor) alltså bufferten på ett sparkonto och resten till en globalfond ett jättebra alternativ.
Annars skulle jag göra tex 70/30 (70% aktiefond, 20% trygga obligationsfonder, 10% sparkonto) eller 80/20 (i vilket har man bara 10% i obligationsfonder).
Gör jobbet en gång och köra detta resten av livet. Det blir utmärkt.
Angående att byta fonderna mot LF Global: Det som gör störst skillnad är själva tillgångsslaget snarare än de individuella fonderna. Det finns olika sätt att se på fullt global index vs “home bias” (dvs mer av hemlandet, i vårt fall Sverige), olika typer av risk man kan värdera på olika sätt (bolagsrisk, valutarisk, diversifikation) osv, så det kan finnas argument för och emot båda fördelningarna. Men båda två är 100% aktier, och till hälften med samma geografiska fördelning. Så förväntad avkastning, risk, volatilitet osv är i stort sett densamma. Skulle tro att den dominerande åsikten i detta forum är att LF Global är att föredra. Det kanske stämmer, men poängen är att det gör väldigt, väldigt lite skillnad å ena eller det andra hållet.
Så du behöver först bestämma dig kring om du ska ha aktier eller inte. För pensionssparande, om du verkligen vet att du inte kommer behöva en del av pengarna inom 10-15 år och du tolererar stora svängningar så är ju aktier generellt att föredra. Skulle säga att även om du tycker LF Global är ett bättre val så gör justeringen genom att investera nya sparpengar i den snarare än ett byte. Och om du ändå vill byta, gör det gradvis.