Har skaffat kapitalförsäkring. Dags att välja fond

Jag har skaffat kapitalförsäkring hos Nordnet och ska äntligen börja investeringspara ! Nu är det bara att välja fond.

Jan har nämnt några globala indexfonder i sin guide : Länsförsäkringar Global Indexnära, Avanza Global, SPP Aktiefond Global och Swedbank Robur Access Global. Från vad jag har sett brukar global indexfonder gå åt likadan riktning så jag vet inte riktigt om det finns en bland dessa som är mer eller mindre bra för min situation.

Så här tänker jag:
Länsförsäkringar Global samt Access Robur har lägst avgift bland dessa fonder på 0.2%. Bland dessa två värkar det som att Länsförsäkringar Global har högre tillväxt om man kollar på de senaste 5 och 10 åren. Jag planerar att spara i minst 5 år (min studielängd) och förmodligen några år till efter det. Så för mig låter det som att Länsförsäkringar Global låter bäst för mig.

Vad tror ni ? Är jag helt ute och cyklar ?

1 gillning

LF global är bra men de kommer snart att börja exkludera fler företag än innan. Men de kommer att ha fler innehav än vad Swedbank har. Swedbank är egentligen dyrare än de där 0,20%. Tror den ligger runt 0,30% egentligen. Avanza brukar visa korrekt avgift.

Spp global innehåller även tillväxtmarknader så ska man bara ha en enda fond brukar jag gilla den före de globalfonder som exkluderar tillväxtmarknader.

3 gillningar

Du har helt rätt i att du bara behöver en av dessa fonder. SPP Aktiefond Global skiljer sig från de andra genom att den också innehåller tillväxtmarknader (emerging markets), dvs Kina, Indien, Brasilien med flera (men inte Ryssland längre eftersom de har plockats bort från index). De övriga är i princip samma fond.

Alla fonderna utesluter vissa bolag av en eller annan anledning. Så kallad “ESG”, eller på svenska “hållbarhet”. Det är tänkt att det ska vara breda indexfonder så de gör inte så många uteslutningar, men alla utesluter de värsta syndarna. Det här är förmodligen den största anledningen till att fonderna du tittar på avviker från varandra. För de utesluter inte exakt samma bolag.

Länsförsäkringar Global Indexnära är precis i startgroparna med att börja införa ett mer aktivt hållbarhetsarbete och i stort sett frångå principen om att vara en passiv indexfond. Men de kommer nog fortsätta att kalla sig “indexnära”.

Grejen är att sådana här uteslutningar kommer spela väldigt liten roll. De skillnader du ser mellan fonderna är ren slump. I framtiden kan det gå precis tvärtom. Det är ingen som vet. Så du kan välja vilken som av dessa fonderna, och då ärr det bäst att välja den med låg avgift. Det enda som kan göra skillnad är om du väljer SPP Aktiefond Global eftersom den faktiskt innehåller en bredare diversifiering. Det gör att SPP-fonden borde svänga lite mindre, men det behöver inte betyda att fonden ger dig bättre avkastning. Det är ingen som vet ifall Kina och Indien kommer att ge högre avkastning än USA och Europa i framtiden. Den fonden är också lite dyrare än de andra.

Tänk på att alla dessa fonderna investerar till 100% i aktiemarknaden. Om du vet med dig att du vill ha pengarna till något särskilt om 5-7 år så kan det vara lite för hög risk att ha allt på börsen. Läs gärna om Fyra hinkar-principen som @janbolmeson har hittat på.

5 gillningar

Bra att du säger det ! Tanken är att jag kör på kanske 10-30% investering i global indexfond och 70-90% buffert i sparkonto. Just nu har jag stort behov av att öka min buffert så att den räcker till nyår, men i framtiden tänker jag investera mer när jag väl har något extrajobb. (målet är att spara 50-50). Vill ändå ta steget att börja investera så jag tänker att jag lägger en hundring varje månad tills jag väl har en bra buffert. :smiley:

1 gillning