Jag har pengar sparade på olika ställen, bland annat på Länsförsäkringar (LF). Tidigare hade jag LF Sparmål 2040, men för ett tag sedan valde jag att investera i Spiltan aktiefond investeringsbolag istället. Nu funderar jag på att gå tillbaka till mitt tidigare val av sparande. Det beror delvis på att jag sparar hos Spiltan på en annan plattform, delvis för att jag vill sprida risken.
Det sparande jag frågar om handlar om min framtid, närmare bestämt min pension som jag planerar att ta ut om cirka 15 år. Vad skulle ni rekommendera mig att göra? Jag uppskattar era åsikter och råd.
LF Sparmål 2040 och Spiltan aktiefond investmentbolag är väldigt olika fonder.
LF är en blandfond som investerar brett i både globala och svenska aktier och räntor. 15 år innan tänkt sparmål, dvs i detta fallet 2025 trappas aktiedelen ner.
Spiltan är 100% svenska aktier, och dessutom med en nischad inriktning.
Det jag tänker är att du till att börja med måste bestämma vilken risknivå du vill ha.
Detta bestämmer andelen aktier / räntefonder. Ett bra alternativ är att bara köra aktiefonder och resten på ett sparkonto med vettig ränta.
Om du har 15 år i sparhorisont tycker jag du kan välja att köra med 100% aktiefonder.
Vad det gäller fondval så tycker jag du ska välja en global indexfond om du bara ska ha en fond.
LF Sparmål 2040 är en blandfond vilka generellt brukar vara för dyra för värdet de ger (en aktie och en räntedel). Spiltan aktiefond investmentbolag är en bra fond som gått fantastiskt och presterat bättre än svenska index i flera år, men det finns inget som säger att den ska fortsätta göra det och den är högre risk än tex en globalfond.
Hade jag suttit i din sits hade jag inte gått all in i någon av dom, behåll spiltan men försök växla över så du har majoriteten av dina pengarna i en global indexfond tex LF Global Index. Det sänker din risk betydligt. Alternativet är att öppna ett konto på Lysa som gör allt åt dig där du kan växla ned risken(mer räntor) ju närmare pensionen du kommer.
0,5% kostar den, så inte jättedyrt, men det går absolut komma billigare undan.
Globalfond för 0,2% i avgift plus en räntedel (fonder eller sparkonto) blir absolut billigare.
Vill man göra det enkelt att balansera mellan aktiefonder och räntefonder så kan en fondrobot som tex Lysa vara ett bra alternativ.