LF Sparmål 2050 - bra eller dålig?

Hej,
Jag har på bankens (Länsförsäkringar) inrådan sparat i en fond de kallar LF Sparmål 2050 (till pensionssparande och barnspar). När jag nu läst/lyssnat in mig här och lägger om mitt sparande funderar jag på om jag ska sluta spara helt i dessa fonder eller fortsätta litegrann. Kanske till och med sälja dom och flytta allt till nån/några större globala indexfonder osv.
Jag är inte så kunnig och har svårt att avgöra hur bra/dålig fonden är. Någon hör med input? Vore väldigt tacksam! Känns lite läskigt som ovan att helt gå emot min bankmans råd.

Good enough. Har du en rejäl buffert och sparar i detta kommer du göra bättre än 95% av svenska spaparna.

1 gillning

Först och främst - Din bankman är bankens säljare. Hans jobb är att se till att banken tjänar så mycket pengar på dig som kund som möjligt. Oftast genom att sälja på dig dyra fonder som de sedan tjänar pengar på.

Fonden Sparmål 2050 verkar vara en medeldyr (0,50%) Fond-i-fond som investerar i aktier och sedan omfördelar till säkrare placeringar (t.ex räntor) ju närmre 2050 du kommer.

Lite som entrelösningar i tjänstepensionen brukar fungera eller som AP7-såfa i premiepensionen. Fast till en högre avgift.

Det är enkelt att göra detta själv och manuellt istället med billigare fonder eller med en fondrobot som Lysa eller Opti.

T.ex 100% i Länsförsäkringar global indexnära fram år 2040. Därefter lägga till lite sparkonto för varje år fram till 2050.

Dock är väl inte alternativet helt värdelöst, men det går som sagt göra billigt och enkelt själv.

1 gillning

Den innehåller ca 40% Global index, 40% Sverige index , 10% Tillväxtmarknad index och 10% REIT (fastighet)

Avgiften är högre sätter du ihop portföljen själv så får du halva priset. Dock utan REIT.

Men denna kommer övertid allokera om mot räntor då det är en generationsfond.
Detta kan man också göra själv till bättre kostnad.

1 gillning

Tack för bra svara alla! Då förstår jag bättre. Toppen :+1:! Stort tack :pray:!

1 gillning