Generationsfond - hiss eller diss?

Har en generationsfond LF 2045 som jag blev rekommenderad för några år sedan när jag blev bankkund. Behövde ett pensionssparande, det lät bra och enkelt.

Nu när jag är mer insatt (mycket tack vare er alla :heart:) och kollar på dess innehav ser jag att den stora majoriteten av fonderna i den är av LF egna indexfonder - Sverige och global etc. Fonder jag kunde köpa direkt själv egentligen.

Så frågorna jag funderar på är: hur bra är en generationsfond? Vad är uspen egentligen? Eller bör jag sälja av och sätta ihop en egen indexportfölj istället? Likt grundportföljen/globala barn.

Jag har 35-40 år kvar till pension.
Tack för ni hjälper mig tänka! :slightly_smiling_face:

0.60% i avg kostar din fond. Om du byter till LF Global indexnära kostar det 0.22% och du får nästan samma sak. Nu får du avgöra själv om du vill betala 0.38% i avg extra i 30 år till. :+1:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.smaspararguiden.se/jour/ar-lansforsakringar-pension-2045-nagot-att-ha/&ved=2ahUKEwja5qOUxvvuAhUilosKHbNfCDkQFjAEegQIFhAC&usg=AOvVaw2jDcHE6DKtFZerbkRf76ux

2 gillningar

Tack, då blir svaret ganska enkelt… :slightly_smiling_face:

1 gillning

Svårare än så är det inte. Det fixar man på 5min. Byter ut sparmål 2045 till LF Global indexnära 100%. Sedan kan du tänka på något annat i 30 år till. Lycka till.

1 gillning

Ska man inte in och växla ned andelen aktier lite vart 5:e år?

Det finns ingen anlädning göra något efter 5-10-15 år när man har 35-40 år till pensionen. :+1:. Det får man kanske tänka på om 25 år. :grin:

1 gillning

Tänkte lite fort och fel där med 10%-tumregeln.

Men annars kanske titta till att fonden finns kvar med ”rätt” inriktning och fortfarande har konkurrenskraftig avgift vart 5-10 år.

2 gillningar

Aldrig fel att ha lite koll på fonden. Det kan bli så att Spp aktiefond Global sänker avg till 0.20% eller kommer ännu billigare global indexfonder. Då är det bara byta till den billigaste. :+1::hugs:

2 gillningar