Lf bekväm fond potential a

Hej!

Som helt oinsatt och ointresserad 25-26åring så började jag privat pensionsspara 1000kr i månaden i en fond som rekommenderades av min bankman, lf bekväm fond potential a med en avgift på 1.6% i skrivande stund. Jag sparade i den fonden i 5år före jag snedseglade i lite andra fonder för att för några år sen hitta lf global index efter att jag intresserat mig mer för aktier och fondsparande. Jag är nu 35år och har höjt mitt månadssparande till 1500kr i månaden, allt i lf global index.

Då jag lever som en ganska normal svensson så räknar jag med att pensionssparandet kommer pågå i ca 30år till om jag inte vinner på lotto men jag har inte börjat spela än.

Nu till min fråga. Då avgiften är ganska hög på fonden lf potential a, som historiskt presterat sämre än indexfonderna så tänker jag att det bästa är att sälja allt (ca 112000kr) för att återinvestera summan i lf global eller dnb global indeks. Jag pensionssparar på ett ISK konto på Länsförsäkringar bank. Före jag klickar på säljknappen vill jag bara kolla här om det är någonting som jag missar eller om det låter vettigt.

Min sejour som snedseglare landade förövrigt i ca 10000kr i vardera fond: lf fastighets, Pareto småbolag och spiltan aktiefond. Jag kommer inte ihåg hur jag motiverade valet av dessa fonder just då och funderar på om även dessa gör sig bättre i en bred global indexfond då de historiskt (under närmsta åren iaf) inte gått speciellt bra.

Tacksam för tips / halvgammal gubbe

2 gillningar

Första fonden har på tok för hög avgift. En fond bör kosta 0.22% eller däromkring, max 0.4%

Lf global, DNB global, Robur Access global, osv. Finns en lista med de bästa fonderna i flera trådar på forumet. Eller kika på detta kortavsnitt på ämnet.

3 gillningar

Ibland har jag kvar småslattae av dåligt valda fonder för att få en påminnelse att välja global index är en vinnare i längden. Men i ditt fall så sälj allt och kör LF Global Index.

3 gillningar

Sitter det på ett ISK finns inget att tveka på. Sälj skiten.

2 gillningar

Finns väl inget att tveka på annars heller, med tanke på att avgiften är en bra bit högre än ISK-skatten.

2 gillningar

Tack för alla svar! Säljer och fördelar om det till global index fond :smiley: