Fonder; behålla eller sälja/byta?

Jag har länge investerat i fonder utan att riktigt ha koll. Sedan jag har hittat hit har jag lärt mig en del men långt ifrån vad ni andra kan. Just nu investerar jag i fyra fonder 3000 kr/ i följande fonder:

• SEB Dynamisk Aktiefond A (gått upp sedan start med 36,85%)
  • SEB Sverigefond småbolag chans risk A ( gått upp 24.5%)
  • SEB Världenfond (gått upp 26.60%)
  • Länsförsäkringar Global indexnära

Länsförsäkringar Global Indexnära har jag börjat spara i sedan jag hittade hit. De tre översta fondernas årsavgift ligger runt 1.50%. Min fråga är om jag ska sälja allt (förutom Länsförsäkringar) och investera i nya fonder alt. investera hos Lysa eller bara byta till andra fonder och skapa egen portfölj?

Jag har inte riktigt koll på vad som är bäst utifrån ev. försluter. Tar gärna emot er input!

1 gillning

Om du tänker långsiktigt för billigaste års avg hade jag sålt allt annat aktivt och stoppat i 100% LF Global indexnära. Det räcker med det om du vill följa global index långsiktigt. Själv vill jag inte ha några aktiva dyra fonder. Har allt i global indexfonden. :+1:. Kvittar vilken tidhorisont du har är det säkrast hålla sig till global indexfonden. Kortare spartid sparkonto. Svårare än så är det inte. :+1:. Att välja global indexfond med 0.22% i avg sparar du 1,30% varje år bara i avg jämfört med en aktiv fond. Vi vet vad det kostar i avg idag. Avkastningen får man veta i efterhand :+1::grin:

2 gillningar

Hej! :grinning:

Det är svårt att ge tips utifrån vad du skriver eftersom vi inte vet något om ditt mål, sparhorisont eller riskvilja.

Det ser ut som att du investerar hos SEB. Om du fortsatt vill göra det men vill välja fonder med låga avgifter, vilket enligt mig är att föredra, rekommenderar jag att du läser och får inspiration från den här tråden:

RT Forum: Motsvarande LYSA och basportföljerna hos storbankerna

Enklast är att att sälja de tre dyra fonderna och placera i LF Global istället. Mycket forskning och statistik visar att billiga indexfonder är bättre än dyra, aktivt förvaltade fonder över lång tid.

Alla aktiefonder (även indexfonder) kan både öka och minska i värde, särskilt på kort sikt. Ju längre tidshorisont desto bättre.

Pengar som behövs på kort sikt är bättre att ha på sparkonto även om det innebär en real värdeminskning.

3 gillningar

Fonder med 1.5% avgift bör du sälja illa kvickt.

Sälj SEB-fonderna, behåll LF Global Indexnära (0.22% avgift). Vill du ha mer Sverige i portföljen än de 1% som finns i LF Global Indexnära så kan du lägga till SEB Sverige Indexnära (0.27% avgift) också.

4 gillningar

Stort tack för er feedback och tipsen!

2 gillningar