Råd gällande min portfölj

Jag är 49 år gammal har ett ok jobb och jag sparar 5000kr i månaden på Lysa.
Jag har även en ärvd portfölj med fonder och aktier som jag inte gör något aktivt med, jag har ägt dem i 15år snart. Den sista radan för Volvo B saknas, där har jag 39k

Borde jag sälja allt och sätta in det på Lysa eller kanske Länsförsäkringars Globala Indexfonsd?
Jag kan väldigt lite om investeringar så jag tar emot alla råd jag kan få. Mitt ärvda kapital har inte blivit flyttat till ett ISK.

Du kommer ju få skatta bort en hel del eftersom det inte ligger i ISK, men skatten kommer ju du ju inte ifrån i slutändan ändå. Om du inte har intresse/kunskap så tycker jag att de ärvda pengarna sitter bättre hos Lysa. Starta ett separat Lysakonto för det och med den risk du vill ta och för över dit är mitt råd.

1 gillning

Jag kollade snabbt upp dom där SEB-fonderna och avgifterna är galet höga. Sälj allt.

1 gillning

Jag skulle ha sålt allt och se då till att ha för att betala skatten nästa år.
Skulle ha valt en global indexfond på ISK istället.
Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A.

4 gillningar

Här är en sammanställning av dina ärvda fonder. Alla fyra är aktivt förvaltade och är väldigt dyra. Jämför med din Lysa portfölj med passivt förvaltade fonder så ser du en markant skillnad.

Fondnamn Årlig avgift
SEB Aktiesparfond 1,4 %
SEB Nordenfond 1,3 %
SEB Sverigefond 1,3 %
SEB Världenfond 1,25 %

Jag hade tagit skattesmällen och gjort det enkelt och placerat vinsten i samma Lysa portfölj som du redan har. På det viset ökar du ditt totala kapital så att ränta-på-ränta effekten blir snabbare.

Angående dina aktier är det mer upp till dig, dock hade jag även flyttat dem till Lysa. Se filmen: Picking Stocks | Common Sense Investing - Ben Felix

Om du inte vill placera det i samma portfölj på Lysa hade jag valt den passivt förvaltade indexfonden DNB Global Indeks S med en årlig avgift på 0,21%. Fonden investerar i aktier på den utvecklade marknaden bland annat i Nordamerika, Europa, med flera.

Titta gärna på denna film:
The Case for Index Funds - Ben Felix

3 gillningar

Ärvda avgifter till banken :confused:

2 gillningar

Som andra har sagt, sälj fonderna. Aktierna är mer vad du känner för. Kan ju ha kvar dem för att det är kul att följa, och du betalar ju ingen skatt på dem så länge du har kvar dem på depåkontot. Har de legat där länge och har mycket hopsamlad vinst så är det nog skattemässigt fördelaktigt att låta dem ligga, men det är också en risk att hålla enskilda aktier.

1 gillning