Hej!
Har en portfölj bestående av ca 80% LF Global, 20% Plus Allabolag Sverige. Totalt värde ca 2 Mkr. Här ryms också två ”bubblare” jag köpte i början av sparandet, DNB Norden Indeks och LF Japan Index. Ca 12.000kr i vardera fond.
Vad jag kan se går dessa trögare än de andra fonderna som huvuddelen av min portfölj utgörs av. Råder ni mig att sälja av? Eller behålla och se det som en riskspridning?
Är inte så haj på det här med att bedöma om fonderna är värda att fortsätta med, tar gärna emot tips ![]()
Du har redan två bra fonder LF Global Index och Plus Allabolag Sverige.
De andra två fonderna har du i den så kallade lekhinken.
Skulle du ha köpt dessa nu om du inte ägde dem?
Om svaret är ja så kan du behålla.
Om svaret är nej så kan du sälja.
Både Norden och Japan ingår redan marknadsvikat i din globalfond
Om du själv inte stör dig på dom, så visst, låt de vara kvar. Annars hade jag sålt och “städat up” portföljen lite ![]()
Grejen med att köpa fonder som investerar i endast en del av marknaden är att de ibland går bättre än snittet och ibland sämre och det är i princip omöjligt att säga på förhand hur kommande år blir. Att dessa fonder under några år underpresterat säger inget om hur de kommer att prestera kommande år. Det säkraste bettet är att hålla sig till globala index, men om du vill ha lite spänning kan du ju behålla dessa fonder i din lekhink, så länge de endast utgör en liten del av dina placeringar. Om du inte längre känner något behov av att leka med placeringar är det bättre att sälja.
Här kommer mitt tips: Kommer inte göra någon skillnad med så liten allokering 0,6% vardera. Sälj direkt ![]()