Hej! Jag började tyvärr investera så fort jag blev 18 och det var just under peaken november/december 2021. Jag var ny på allt och gjorde till viss del det klassiska misstaget att investera i det som gick bäst då. Dyra amerikanska fonder som BGF World Technology A2 med en hisnande avgift på 2,18 procent med flera samt dem trendande aktierna som Sinch, SBB osv.
Nu har jag insett mina misstag och helt och hållit förstått att global indexfond med låg avgift är det som ligger i linje med forskningen. Min sparhorisont är lång. Är det bäst att bara svälja förlusten på dessa dyra fonder och aktier och lägga in allt i länsförsäkringar global indexnära istället eftersom den kommer gå bättre på lång sikt med största sannolikhet. Eller bör man vänta tills dessa fonder jag har nu är på ±0 och sedan börja överföringen till global indexfond.
Tänk såhär så blir beslutet enklare att genomföra: Om du hade pengar på ett sparkonto nu som du skulle investera i fonder, skulle du köpa länsförsäkringar global index? Eller skulle du först köpa de dyra fonderna du har nu, vänta till de går upp för att sedan byta till länsförsäkringar global index?
Grattis till att ha gjort misstag redan vid så ung ålder! Så slipper du göra dem senare i livet…
Lite som med hus så köper man och säljer i samma marknadsläge. Den förväntade avkastningen på index/indexnära fonder är troligt högre och därför kvittar det vilken pott som ligger i grönt eller rött.
Ta inga förhstade beslut utan tänk igenom ordentligt innan du tar några beslut. Enskilda aktier är en sak, alla blev förda bakom ljuset av iljan gällande sbb, tveksamt om det finns värde där. Det var en artikel i AFV tror jag angående Sinch, samma värdering som Telia men med tillväxt. Du kanske vill behålla en chanspost på 3-4%? Den var nere på 13kr innan den snabbt var uppe på 51kr och vände. Angående globalfond, tänk på att 65-70% är i dollar och resten i andra valutor. Kronan är historiskt svag just nu, bara för 3 år sedan låg den på 10kr, 2015-2016 på 8,60kr som starkast, detta mot euron. En kronförstärkning på 20-25% dvs ner mot !0kr slår direkt mot avkastningen och därför tom risk för negativ avkastning kortsiktigt om man betänker att den långa genomsnittliga avkasktningen är 7-8% per år globalt. Flytta över succesivt i takt med att kronan förhoppningsvis stärks kanske är ett alternativ om du vill ha allt i globalfond. Under tiden finns indexfonder mot svenska börsen att tillgå, både mot omx30 och småbolag. Småbolag har gått sämst i flera år, historiskt har de kommit tillabka starkast då. Tänk på att amerikanska techbolag står bakom en stor del av uppgången i globalfondar, risken är att du hoppar från en bottentuva till upp till en tuva som redan har gått starkt. Ett alternativ till BGF är DNB teknologi S med mera beskedliga 1,2% i avgift, de liksom BGF tech (Blackrock, ett av världens största och bästa förvaltare) har dubblat kapitalet på 5 års sikt, De har även gått starkt sett till 20 år. ibland får man tänka contrarian och ha tålamod. Lycka till.