Sitter på två fonder som jag fick en gång i tiden (20+ år sen).
Swedbank Robur Sverige A (1.32%) samt D&G Aktiefond (1,23%), aktiva fonder.
Bägge har underpresterat mot index och kostar dessutom en hel del att äga varje år.
Hur ska man tänka här? Skjuta ut sig nu, ta skattesmällen, och köpa in sig i nått bättre med det som blir kvar eller hålla på dem tills man faktiskt har nytta av pengarna?
Svar ja, i de allra flesta fall.
Ingen av dom ligger väl som ISK-fonder för dig (om dom är 20+ år gamla). Troligen är försäljning av båda fördelaktigt, istället för att fortsätta betala hög avgift. Jag började med Didner & Gerge Aktiefond 2007, alltså före ISK fanns, satte in 800 kr / månad därefter. Fonden gick bra / OK jämfört med många andra fonder under många år. Typ 2022 började det gnällas i media över förvaltningsresultatet och den som kört fonden åkte ut. Vad som hände tiden därefter var att fonden började visa så gott som identisk utveckling jämfört med en vanlig bred svensk indexfond med låg avgift (har glömt vilken jag jämförde mot). Så mycket för den aktiva förvaltningen … Jag drog av plåstret, pröjsade 30% skatt på vinsten och satte in allt på ISK globala indexfonder + indexfond-USA med 0,22-0,4% avgift. Konstaterade i efterskott att det blivit en rejäl sudd med stålar som åkt ned i förvaltarens glupska gap, pga 1,23% avgift under 16 långa år.
Kanske bättre att sälja nu än att vara med i nästa börsfall som vi troligen står inför
Sälja? Ja.
Börsfall? Om framtiden vet vi inget.
Men jag håller med övriga. Ut med skiten! ![]()
![]()
Du betalar 1,47 % respektive 1,38 % årligen inklusive fondskatten (givet att du uppnått schablonbeskattningsivå – annars blir det ännu mer), så du bör byta om du förväntar dig att betala mindre än så i ISK-skatt plus fondavgift.
Har man bara lång sparhorisont och är medveten om att börsen alltid kommer gå upp och ner, så är det bättre att vara investerad. Då börsen på sikt alltid gått upp, sen finns inga garantier i livet. Det är därför man bara har pengar på börsen man kan avvara.
Buffert och krockkudde är bra komplement. Sen måste man inte investera, mår du dåligt vid nedgångar och ständigt säljer vid krascher, så är ett sparkonto bättre.
10% i globala indexfonder per år man har i sparhorisont är ett vettigt råd. Sen sitt still i båten tills omviktning och uttag planeras.