Handelsbanken generationsfond

Hej!
Jag önskar era råd kring hur jag ska göra med ett privat pensionssparande jag har på Handelsbanken sedan snart tio år tillbaka. Jag har ca. 200 000 kr i handelsbankens generationsfond 90 där jag haft en avkastning på drygt 100 % med en förvaltningsavgift på 0,5%.

Bör jag ha kvar detta sparande eller sälja och köpa en bred global indexfond istället?

Jag är 34 år idag.

Tack på förhand för tips och råd :smile:

Fonden verkar ha 100% aktier tills du har 10 år kvar till pensionen, så det är bra. Anledningarna att byta är om du hittar en fond med lägre avgift, eller för att minska exponeringen mot Svenska bolag.

Jag matade in dina siffror i avgifts-kalkylatorn. Jag lade in en fond A med avgift 0,40% och din fond B med avgify 0,50%. Skillnaden på 30 år blir ungefär 50000 kr om du kan spara 0,10% i avgift.

1 gillning

Hej!

Du har långt kvar till pension. I Generationsfond 90 kommer du att ha 100% aktier i över 20 år till. Med en global indexfond får du också 100% aktier men du har möjlighet att få lägre avgift.

En stor skillnad mellan generationsfonden och en global indexfond, är att generationsfonden så småningom successivt automatiskt kommer att minska andelen aktier till förmån för räntor (exakt procent och ålder för detta kan du läsa om i fonden skrivningen). Detta för att minska risken för stora nedgångar i aktierna. Det är liknande upplägg som AP7 såfa i premiepensionen har. Detta görs inte med en global indexfond.

Du får fundera över syftet med att du valde generationsfonden från första början. Några möjliga alternativ som jag ser det:

1. Du anser att generationsfondens upplägg är smidigt och föredrar att aktier börjar bytas ut mot räntor när pension börjar närma sig. Du vill av olika anledningar inte behöva fundera över risknivå eller själv greja med placeringarna. Då kan generationsfonden vara bra att behålla. Alternativt byta till en annan generationsfond med lägre avgift om det finn (som @emilv nämnde)

2. Om du anser att upplägget och tanken är bra med generationsfonden men vill dra nytta av lägre avgift i en global indexfond ett tag. Då kan en en möjlighet vara att byta till en global indexfond med låg avgift nu och sedan byta till den generationsfond du vill ha när denna ska börja växla över till räntor.

3. Du kan tänka dig att själv vid behov växla över från en global indexfond till räntor - antingen utifrån din egen bedömning av risktolerans eller “kopiera” någon generationsfonds upplägg i procent m.m. Du kommer troligen så småningom att få lägga ner lite tid och själv välja räntefond om du vill ha likartat upplägg som en generationsfond. Är du trygg med att själv ha denna överblick har du möjlighet genom att att konsekvent ha lägre avgift än den generationsfond du har just nu (om inga förändringar i avgifter sker) - detta genom att själv välja en global indexfond med låg avgift och eventuellt en eller flera räntefonder i framtiden med låg avgift.

1 gillning