Jag har nyligen gjort några förändringar i min pension och skulle uppskatta era synpunkter. Jag har flyttat min premiepension till AP7 Såfa och bytt min tjänstepension från en traditionell försäkring till en fondförsäkring i AMF Entréfond. Jag är snart 30 år och har många år kvar att arbeta, så jag är bekväm med en högre risk.
Min fråga är: Är detta ett bra upplägg med tanke på min tidshorisont, eller finns det bättre alternativ – till exempel att välja en global aktiefond och omfördela risken i framtiden själv? Finns det några avgifter eller andra aspekter jag bör vara extra uppmärksam på om jag funderar på att byta igen?
Jag tycker att du har gjort två stycken toppenval! Luta dig tillbaka och njut
Har inte mycket mer än så att tillägga…
Eller ja… Visst går det få ner avgiften aningen kanske genom att köra endast global indexfond istället för entrelösning, samt att du själv då kan bestämma när och hur risken ska justeras när du blir äldre. Men då ska man ju fundera på den saken också… Jag tycker absolut entrélösning är good enough!
Kan vara värt att nämna att båda fonderna som ingår i AMF Generationsportfölj (AMF Aktiefond Global & AMF Aktiefond Sverige) är aktivt förvaltade och relativt smala. Globalfonden har i dagsläget 173 innehav och Sverigefonden har 56 innehav.
Kan inga detaljer om fond(erna) du valt, men om du är runt 30 år gammal och har en fond som automatiskt omfördelar mellan aktier/räntor när du är 50+, tycker iaf inte jag att det är värt den extra avgiften sådana fonder brukar ha.
Du kan ju ha en billigare fond i 20 år och sedan byta till den automatiska fonden när du blir äldre och faktiskt kan dra nytta av den funktionaliteten.