Pension om 6mån

Hur ska man tänka? Har LITE pengar i AMF men varje krona är viktig för mig. Efter att ha varit anställd i Volvokollektivet. Nu är frågan ska man säkra dem som AMF föreslår “AMF räntefond lång” eller hur ska jag tänka nu inför min pensionering. Hitills kört med högrisk med låg avgift.max 0,3. MVH snart pensionär.

1 gillning

Jag kan bara svara hur jag skulle gjort, jag skulle se om du kan flytta över kapitalet till en mixfond med både aktier och räntor(låg avgift givetvis)
Du kommer ju inte få ut alla pengar samtidigt, vissa kommer du inte få ut förrän om 10-20-30år.
Men det sagt så ska det ju kännas bra för dig hur fördelning mellan räntor och aktier är framöver.
Lycka till :pray:t2:

Du borde ha tillgång till deras entrelösning för kollektivavtalade tjänstepension. Kolla efter deras generationsfonder. Mer info nedan. Dessa fonder styr över från hög risk till lämplig risk ju äldre man blir. Mindre aktieandel och mer ränteandel.

Lycka till :slight_smile:

2 gillningar

Prata med en oberoende pensionsrådgivare. Kika på vad du kommer få ut och ta beslut från det.

Lättatste sättet att få en bättre pension är att gå vid 66år. Men det är ju inte nått som alla vill/orkar/kan.

Ska du börja uttag direkt när du går i pension?
Under hur lång tid ska du ta ut dem?
Ska allt ut under fem år kan jag förstå om du vill ha allt i räntor, men om du har en längre tidshorisont så är har @AC72 och @JFB bra kommentarer.

1 gillning

Hej Tyvärr är den inte upplyst alltså inte valbar av nån anledning

1 gillning

Tack ! Har funderat på detta med,den fonden har dock gått 6% minus de senaste 5åren.Vet inte om jag gillar den då.

Tack Jag får kolla på detta.

Skumt! Kollektivavtalade brukar ju alltid ha en entrelösning. Kanske kolla med AMF?

Om du behöver ett annat konkret förslag så skulle vi nog behöva lite mer info som @Monica var inne på

• hur länge tills du ska ta ut den
  • under hur lång tid har du tänkt ta ut den
  • hur ser du på risk/möjlighet för att få avkastning kontra risk för att det går ner

Återkom gärna med det så kan nog flera här hjälpa till med något som kan funka :slight_smile:

Låter som AMF-Trad i mina öron…
Kolla om du har möjlighet att göra en internflytt från AMF-Fond till AMF-Trad. (Glöm inte att kolla med AMF om det begränsar dina möjligheter att ta ut pensionskapitalet på valfri utbetalningstid)

AMF använder sig av en ”Avkastningsränta” som kan vara både positiv och negativ så ditt värde kommer att gå upp och ner från tid till annan men det finns åtminstone en garanti som bottenplatta som säkrar upp en stor del av kapitalet samtidigt som AMF historiskt har varit duktiga på att förvalta kundernas pengar.

Att lägga sig i AMF- Långränta med 100% av kapitalet är ett iskallt råd enligt mig.

2 gillningar

Tack ! då är det inte bara jag som tycker det känns iskallt.

Tänk på att du kommer att behöva dina pensionspengar under lång tid. 15-20 år. Vilket intresse har du att själv placera om och förvalta pengar? Den enkla vägen välj en generationsfond eller blandfond med låg avgift så har du en mix av fond och räntor. På sikt bättre avkastning än en räntefond. Välj sedan uttag på 15 år.