Hej,skall börja ta ut tjänstepension nu och sluta arbeta(jag är 57) har ca 60 % i amf traditionell försäkring och 40% i folksam lo pension fondförsäkring entrefonder åldersanpassad entre 75 .Min tanke är att flytta folksam fonderna till amf traditionell försäkring, för att få mindre risk,eller ska man ligga kvar jag är villrådig vad tycker ni? Folksam fonden stoppar in räntefonder efterhand,men eftersom jag är 57 tror jag det är 75 % aktier ,vad göra?
Välkommen hit ![]()
Det är nog tyvärr bara du som kan bestämma vad göra men här är lite mer info och tips. Rätt långt blir det men hoppas det hjälper dig om du lägger lite tid på det ![]()
Första steget tycker jag är att gå in på minpension.se för att få en överblick. Kanske du har fler pensioner du inte kommer ihåg? Jag utgår ifrån att du redan gjort det ![]()
Jag tycker det är viktigt att du ringer och pratar med din så kallade Valcentral. Om du tillhör SAF-LO så är det Fora.se. Det är deras jobb att ge dig information om för och nackdelar med respektive försäkring. Tillhör du ett annat avtal så hojta till, eller googla vilken din Valcentral i så fall är.
Före du ringer så tycker jag du ska läsa på lite mer om de två alternativen du väger mellan. Se länkar nedan.
Som jag förstår det så är AMF Trad en bra traditionell förvaltning. Den innehåller i nuläget knappt 50% aktier med resten i fastigheter, räntor och alternativa tillgångar. Den har gett rätt bra avkastning.
En grej du bör/måste kolla om du flyttar allt kapital till AMF Trad är om pengarna du flyttar dit räknas in i garantibeloppet, dvs den summan som de garanterar dig. Visst det finns inga 100% garantier men säg att de pengarna är väldigt säkra. Så om pengarna inte räknas in i garantin hos AMF så tappar man en stor fördel med trad.
Folksam Entré 75 är som du säger 75% aktier just nu men detta är en generationsfond dvs aktieandelen sänkt till 50% när man är 61-66 år och 25% när man är 67 och äldre. Alltså ser det ut som om den blir försiktigare än traden i högre åldrar.
Det kan vara bra att fundera på vad din totala aktieandel blir på hela din pension så att du får vettig risk/möjlighet. Om aktieandelen är för låg så är risken att din pension urholkas av inflationen på sikt. Om aktieandelen är för hög så är risken att en lång marknadskrach förstör ditt kapital dvs du tar ut mycket av pengarna före börsen återhämtar sig. En balans.
Jag skrev ett långt inlägg i tråden kring senaste avsnittet om pensioner - om just aktieandel inför och i pension. Länk nedan. Förenklat kan man säga att mycket pekar på att man även i hög ålder bör ha 30-40% aktieandel på hela kapitlet.
Med totala kapitalet menar jag din inkomstpension + PPM + AMF trad + Folksam fond och ev andra tjänstepensioner du har. Inkomstpensionen är i det närmaste som en ränte placering så den kan man räkna med 0% aktieandel för det kapitalet. Ta respektive kapital i de olika delarna multiplicerat med ungefärlig aktieandel (tex knappt 50% för AMF kapitalet) så får du en uppskattning på hur mycket pengar som du har i aktier. Lägg samma aktie delarna för de olika pensionsdelarna. Sen dividera med totala kapitalet. Så får du en ungefärlig aktieandel. Den menar jag bör ligga på 30-40% även långt in i pensionen.
Kanske du både ska räkna på vad det blir nu, och om säg en 10 år när aktieandelarna sänkts i respektive pension (Folksam entré tex) så tror jag du får en bra bild av hur det ser ut över tid. Då kan du också lättare bestämma dig vad som är bästa för dig.
PPM är en annan del du behöver fundera på. Om du har den i AP7 Sofa (hoppas det för den är riktigt bra) så fungerar den liknande som Folksam entré 75 dvs aktieandelen sänks efter hand. Länk nedan.
När det gäller uttag av inkomstpension och PPM så tänk på att du inte får fullt uttag från 65 år som idag. Man inför en ny ”riktålder” som i ditt fall (född 1964?) är uttag tidigast vid 64 och full pension från 67, som det ser ut. Så din tjänstepension måsta alltså räcka lite längre, speciellt om du tänkt sluta jobba helt. Om du har frågor om riktåldern för dig så ring Pensionsmyndigheten.
En tanke jag skickar med dig är kring skatten på pensionerna. Skatten sänks nämligen rätt rejält från året efter man får ut full pension. Istället för runt 30% skatt (upp till ca 45 papp/månad) så blir skatten runt 21%. Blir rätt mycket pengar. Idag är det 66 år som gäller men i ditt fall sannolikt det året du fyller 68 eftersom denna fördel lär följa med pensions/riktåldern. Inget är bestämt av staten än, men det är sannolikt så det blir. Alltså kan det vara bra - om man kan - att vänta med en del pensionsuttag för att få lägre skatt. Men det beror såklart på om man kan klara sig på andra pengar delvis kanske eller jobba deltid typ, för att spara en del av pensionen så det blir lägre skatt.
Alla länkarna är nedan. Hoppas jag inte förvirrat eller överväldigat dig
men tyvärr är svenska pensionssystemet rätt komplicerat med många rörliga delar att tänka på för att få ut så mycket som möjligt från pensionerna. Stort lycka till ![]()
![]()
Om AMF Trad
Om Folksam Entré fonder
Om aktieandel före och i pension
Om PPM AP7 Sofa
Om pensions/riktålder
Tack för det utförliga svaret,ap7 sofa har jag,det lutar åt att jag behåller folksam,har ca 40% av tjänstepension där plus att jag tar ut livslångt så aktie exponeringen blir ju inte så stor,och tiden är lång(förhoppningsvis) tack än en gång