Hur placerar man bäst sin statliga pension?

Har alltid haft samma storbank för lån sparande och även tjänstepension (statligt anställd). Nu har jag ruttnat ur fullständigt på höga räntor och höga avgifter så lånen är på väg att flyttas, sparandet är redan flyttat men nu återstår tjänstepensionen. Hur bör man bäst placera den? 57 år så nära uttag och ca 800 tkr f n placerade i en generationfond hos en av storbankerna. PA 16 avd 2 om det spelar roll.

1 gillning

Kåpan traditionell 0,9 % avgift, ingen fast årlig avgift (75 kr på de andra valen).

Vill du välja själv uppfattar jag att AMF fondförsäkring ett bra alternativ. Du får årlig avgift men slipper kapital-kostnaden som finns på de traditionella (0,3-0,4 %).

Bäst är att verkligen kika på alternativen, https://www.konsumenternas.se/

Välj för din valbara del - SPV har också en bra jämförelse mellan alternativen.

Tack för svar😀 Är rekommendationen att gå på traditionell försäkring baserad på att det är relativt kort tid kvar till pension? Annars tycker jag ofta att jag läser att man bör välja fondförsäkring p g a bättre utveckling? Just nu har jag en generationsfond som successivt omplacerar till säkrare placeringar ju närmare pensionen kommer. Men som sagt till en dubbelt så hög kostnad som t ex AMF😡

1 gillning

Tänkte mer på kostnaden och att traditionell kan bli intressant igen eftersom risken sänks även i generationsfonder / entrefonder. Då får man räkna på vad som blir billigast.

Sen finns det de som menar att man bör ha hög risk även under uttagstiden men det är en annan fråga. Den möjligheten har man endast i fondförsäkring.

Finns det fallgropar att undvika när man byter strax innan pension osv? Annat att tänka på? @Monica

Jag hade en liknande frågeställning om min statliga pension för ett tag sedan, länkar nedan om det ger några nya perspektiv. Jag är dock ganska långt från uttag så det kan ju vara så att du till skillnad från mig vill hålla nere risken för plötsliga nedgångar innan det är dags för uttag.

Vad tror ni om AMF generationsfond som är entrelösningen i deras fondförsäkring? Vill gärna se bra utveckling men samtidigt liiite för lat för att hålla på att flytta själv. Kostar det att flytta sitt pensionskapital? Och i såfall är det värt med 10 år kvar till utbetalning?

Beroende på vad du har idag så kostar det. Kanske finns billigare alternativ till generationsfonden där du har dina medel idag? Vilken bank är det?

Handelsbanken

Inga vidare rabatter där inte (för PA 16). Generationsfonden för 0,35 är att föredra.
Flyttavgift ser ut att vara noll men dubbelkolla, SPV tar ut en avgift oavsett.