Inspirerad av avsnittet med Monica har jag satt mig in i hur pensionen ser ut för min del. Nu kommer nästa utmaning: Att hantera min valbara del av tjänstepensionen.
För tjänstepension har jag just nu:
Traditionellt sparande i Alecta inom ITP1 (ca 100 000 kr)
Traditionellt sparande i Kåpan inom PA16 Avd 2 (ca 50 000, inbetalningar pågår).
Jag har tänkt flytta dessa pengar till LF med avsikt att lägga dem i LF Global. För PA16 Avd 2 finns också Kåpan Aktieval som är en traditionell försäkring med aktier och som har låg förvaltningsavgift (vilket inte verkar helt dumt), men jag har haft svårt att sätta mig in i innehållet och utveckling över tid.
Jag har knappat in mig på konsumenternas.se för att jämföra, men Kåpan Aktieval dyker inte upp och jag vet inte alls hur jag får till jämförelsen med LF globalfond. Har ni några tips på vägen? Är mitt resonemang felaktigt?
Kåpan Aktieval är en traditionellt förvaltad portfölj. Därför finns den oftast inte med i fondjämförelser, för det är imte en fond. Den är också relativt nystartad.
Det som är unikt med Kåpan Aktieval är att den kör på 100% aktier och med hyfsat stor andel globala investeringar.
I PA16 kan du välja AMF och deras AMF Global ifall du vill ha en renodlad global aktiefond till låg avgift. Tyvärr är det inte en indexfond, men den följer ändå index hyfsat eftersom den är diversifierad.
Småspararguiden har skrivit om Kåpan Aktieval och deras bedömning blev att det är ett riktigt bra val men kanske inte lika självklart som AMF Global.
Bra underlag och klokt att kolla Småspararguiden, det ska jag göra mer framöver. (Även faktabladet, som jag inte ens tänkt på att kolla men som dina diagram påminde om.)
Lustigt nog fann jag en artikel från gårdagen i Småspararguiden som resonerar lite kring val i PA16: Länsförsäkringar eller AMF för den kollektivavtalade tjänstepensionen? | Småspararguiden
Det verkar som om jag inte är helt ute och cyklar så det känns skönt. Fortfarande ett svårt val men nu känner jag att jag har lite mer kött på benen.
Kanske var det bara jag som hastade igenom mitt byte på Collectum men jag lyckades att bara byta kommande insättningar och inte det som var intjänat. Behövde även flytta kapital. Så mest ett medskick om att det kan vara uppdelat på två olika manövrar