Kåpan Pension

Hej, jag är statligt anställd och får då tjänstepension genom kåpan. Har precis upptäckt att det finns en valbar del där jag kan välja mellan kåpans egna traditionella försäkring eller flytta pengarna till några olika alternativ som SEB, AMF mfl. Vad ska man välja? Jag är 43 år gammal.

Mattias

1 gillning

Hej Mattias!

Har ingen erfarenhet själv av Kåpan, men läste på lite och ser att dom inte har så jättedyra avgifter, 0.06% per år + 6kr per försäkring.

Däremot vet jag inte vad själva fonderna kostar och hur utbudet ser ut.
Du får nog kolla över och räkna på vad deras fondavgifter är och vad du kan få för motsvarande på AMF och SEB.

Om jag skulle chansa så tror jag att AMF och SEB kan leverera billigare fonder!

Mattias, jag är i samma sits. Hur gjorde du? Bytte du från Kåpan?

1 gillning

Generellt brukar det löna sig att flytta till fondförsäkring och välja det alternativ som har lägst avgifter. Konsumenternas har gjort en jämförelse av alternativen i PA 16 (finns även en separat jämförelse för avdelning 1 även om priset bör bli samma):

SPV själv har också en tabell för att jämföra avgifterna:

Jag flyttade min valbara del från Kåpan till fondförsäkring hos AMF i somras och då tog det knappt en månad att genomföra.

Apropå tidigare svar i tråden så har Kåpan enbart traditionell förvaltning och alltså inga fonder som en kan välja mellan.

4 gillningar

Kåpan Aktieval finns som traditionell försäkring med 100 % aktier för den valbara delen. Ca 0,1 % i kostnad och 0kr i fast årlig avgift. Få fondförsäkringar som klår det.

2 gillningar

Jag skulle rekommendera att placera den valbara delen på

100% AMF aktiefond global (0.2% avgift),

upp till 55 år. Sedan du kan inkludera också räntefonder 20-30%.

Lycka till :slight_smile:

1 gillning

0,2 % avgift för fonden och 75 kr per försäkring. Tycker också Amf är bra, billig och stabil globalfond för tjänstepensionen. Men Kåpan är billigare, går inte att säga vad som ger mest avkastning i slutändan så priset väger tungt kan jag tycka.

1 gillning

ja, de har också fastavgift som alla fondförsäkringar inom PA16 avtal

Screenshot 2024-02-22 at 20.42.38

Aktieval hos kåpan är i princip en indexfond även om den är traditionell. Utan fast årlig avgift.

Collectum och ITP har lyckats bra med sina upphandlingar däremot. 0 kr i årlig avgift för fondförsäkringar och konkurrenskraftiga fondavgifter.

ja ITP1 har längre avgifter. Inom ITP1 också man få 1.95% av lön flexpensionavsättning, inom PA16 är 1.5%

Lf global index kostar 0.2% inom PA16 (+75kr fastavgift) och bara 0.07% inom ITP1. Det är helt gallen

1 gillning

Men de investerar stor andel av pengarna i Sverige, som gör högre risk

Screenshot 2024-02-22 at 20.53.20

2 gillningar

Håller med om att det är högre risk i Kåpan Aktieval jmf med global indexfond (inkl Amf Global även om den är aktiv).

Däremot, vet man med sig att man är en aktiv fondbytare skulle jag säga att risken är högre med fondförsäkring.

1 gillning

Exponeringen mot Sverige är större än man först kan tro. En stor del av de utländska innehaven valutasäkras i svenska kronor. Värdeutvecklingen är därför beroende av utvecklingen för svenska kronan. Ifall den stärks är det bra, annars inte. De flesta har redan en mycket hög exponering mot svenska kronan varför jag inte rekommenderar mer,

Väljer man Kåpan Aktieval får man dessutom en låg aktieandel under uttagsfasen. Man kan förstås flytta pengarna innan, men då ligger man utanför marknaden någon vecka.

2 gillningar

Det är som en huvudsakligen valutasäkrad indexfond i SEK med stor exponering mot Stockholmsbörsen, och låg aktieandel under uttagsfasen. Jag skulle hellre välja AMF fondförsäkring.

3 gillningar

Dum fråga, kanske, men pratar vi AMF trad. eller AMF fond då?

AMF fondförsäkring. Du kan välja den i den valbara delen.

2 gillningar

Valutasäkringen har varit sådär kul med en sjunkande kronkurs, nu känns det däremot väldigt bra. Får se hur länge det varar.

1 gillning