Kåpan Pension

Hej, jag är statligt anställd och får då tjänstepension genom kåpan. Har precis upptäckt att det finns en valbar del där jag kan välja mellan kåpans egna traditionella försäkring eller flytta pengarna till några olika alternativ som SEB, AMF mfl. Vad ska man välja? Jag är 43 år gammal.

Mattias

1 gillning

Hej Mattias!

Har ingen erfarenhet själv av Kåpan, men läste på lite och ser att dom inte har så jättedyra avgifter, 0.06% per år + 6kr per försäkring.

Däremot vet jag inte vad själva fonderna kostar och hur utbudet ser ut.
Du får nog kolla över och räkna på vad deras fondavgifter är och vad du kan få för motsvarande på AMF och SEB.

Om jag skulle chansa så tror jag att AMF och SEB kan leverera billigare fonder!

Mattias, jag är i samma sits. Hur gjorde du? Bytte du från Kåpan?

1 gillning

Generellt brukar det löna sig att flytta till fondförsäkring och välja det alternativ som har lägst avgifter. Konsumenternas har gjort en jämförelse av alternativen i PA 16 (finns även en separat jämförelse för avdelning 1 även om priset bör bli samma):

SPV själv har också en tabell för att jämföra avgifterna:

Jag flyttade min valbara del från Kåpan till fondförsäkring hos AMF i somras och då tog det knappt en månad att genomföra.

Apropå tidigare svar i tråden så har Kåpan enbart traditionell förvaltning och alltså inga fonder som en kan välja mellan.

2 gillningar