Tjänstepension statligt anställd genom SPV

Hej! Min man och jag är statligt anställda. Vi har sedan årsskiftet vaknat ekonomiskt sett och ser nu över allt. Tjänstepensionen står på tur. Jag har sett tidigare svar gällande SPV, men både utbud och avgifter ändras allteftersom. Endast hälften av tjänstepensionen kan jag styra över då den andra delen är låst hos Kåpan i traditionell försäkring. Jag har bara kunnat hitta två globala indexfonder. Hjälp mig gärna så att jag förstår varför den ena är att föredra framför den andra. (Om någon sett en annan fond, som jag missat, i utbudet och vill tipsa om den - så är jag mottaglig!)

1. Länsförsäkringar global indexnära med avgift 0,2% plus avgift 0,4% (genom LF).

2. Danske Invest SICAV - Global Index med avgift 0,24% och 0,32% (genom Futur pension).

Jag förstår att Danske sammantaget har lite lägre avgift, men finns det något som ändå gör att Länsförsäkringar står starkare? Den brukar ju rekommenderas generellt av Rikatillsammans, men i detta fall finns ju avgiften 0,4 med.

Resonera gärna så att jag förstår bakgrunden. Då kan jag reagera om Länsförsäkringars avgift exempelvis skulle höjas med 0,5%, vilket skulle kunna göra att Danske blir att föredra osv… Jag vill gärna förstå så att jag vet i framtiden när det är dags att tänka om.

Hej

Du har svaret här om du öppnar den här länken.

Mvh.jack

Tack för rekordsnabbt svar! Jag uppskattar det verkligen. Jag noterade när jag loggade in att AMF hade härligt låga 0,2% i avgift och att de hade en Aktiefond Global med samma avgift. Men den är ju aktivt förvaltad. Jag har ju det här året förstått de stora fördelarna med indexfonder… Kan någon kommentera så att jag kan känna mig trygg med att frångå mina nya principer i detta val? Det står dessutom i artikeln som du länkade till: “AMF Aktiefond Global är en aktivt förvaltad globalfond som följer indexet MSCI ACWI. Den har alltså en klick av tillväxtmarknader till skillnad från många andra globalfonder som följer vanliga indexet MSCI World.” Vill man ha en klick?

Hej.

Den artikel är skriven av småspararguiden.se. De kan du lita på. De brukar rek LF Global indexnära privat. De rek. Amf aktiefond Global i TP även om den är en billig aktiv global fond som har mindre innehav men följer index ganska bra. Den har slagit LF global indexnära både på 1-3-5-10-15 årssikt alltså global index som LF följer. Du behöver inte vara rädd att investera i Amf aktiefond global. Ett riktigt bra billig aktiv global fond. Synd att den kostar 0,44% i avg privat. Amf Aktiefond Global följer lite annorlunda global index. Lycka till.

Mvh.jack

Hej! Ser att denna har några år på nacken, gäller ff samma svar, är AMF Aktiefond Global rekommenderad?

Slår ett slag för Kåpan aktieval, 100% aktier ca 0,1 % i kostnad. Det är en traditionell försäkring hos Kåpan som är betydligt högre risk än brukligt.

1 gillning

Stort tack för svar!
Kåpan Aktieval verkar vara ett bra alternativ. Enligt informationen är den dock lutad lite mer mot Sverige än vad jag tänkt mig och funderar på AMF:s fonder, enligt denna fördelningen.

70% AMF Aktiefond Global (0,2% avgift)
20% AMF Aktiefond Sverige (0,2%)
5 % AMF Aktiefond Tillväxtmarknader (0,25)
5% AMF Aktiefond Asien Stilla havet (0,3)

Kanske ett amatörskott i mörkret med de två 5-procentiga innehaven men försökte spetsa med något, kanske emot principerna köpa hela höstacken. Inspirerades dock av @Alec som jämförde med Lysas portföljer men med storbankernas utbud, där marknader i Asien fanns med.
En fundering jag har är att i de flesta globalfonder så är ju USA vääääldigt tungt med Microsoft, Nvidia, Apple (osv) och att dessa kurser varit väldigt dollar-dopade för svenska sparare… Men det kanske en inte ska väga in i lång placering av tjänstepension?