Hej! Jag har idag tjänstepension hos både AMF (från tidigare anställning, inga inbetalningar görs) och hos Kåpan (för nuvarande anställning, där inbetalningar görs). Fördelning hos AMF är 60% AMF global, 15% AMF småbolag och 25% AMF Sverige. Hos Kåpan har jag i nuläget en generationsanpassad variant men jag tänker nog byta till en aktievariant för den valbara delen. Jag hade tänkt att flytta hela mitt sparande hos AMF till LF global indexfond, i syfte att lägga hela sparandet i en passiv global indexfond. Jag hade också tänkt att flytta den valbara delen i Kåpan (PA 16 avd 2) till LF global index. Just nu är det ju lite skakigt för globalfonder, framförallt för de med hög andel USA och it/teknik. Framtiden är kanske också lite osäker där vissa tror på att it-bubblan spricker. Jag har åtminstone 17år kvar till pension och över tid tänker jag att det ändå borde bli bra avkastning på sådan globalfond. Men kan det vara klokt att inte lägga allt i LF global och istället ändra fördelning hos AMF till 100% global (där inga inbetalningar görs) och bara flytta delen från nuvarande tjänstepension till LF global, där också framtida inbetalningar görs?
Vad är egentligen skillnaden på dessa två globalfonder? Har förstått det som att AMF har betydligt färre bolag i sin fond, vilket skulle kunna göra den mer sårbar? Samtidigt är den aktivt förvaltad vilket borde göra att fördelning av aktier förändras i det fall det skulle krävas, t.ex. minska exponering mot USA, IT/teknik? LF global är passivt förvaltad, innebär det att ingen justering av innehav förändras över tid? Dock innehåller den betydligt många fler bolag och har genom det en något lägre risk jämfört med AMF global?
Såklart kan ingen veta exakt men jag tar gärna lite tips på detta och om det kan vara klokt att låta gammalt kapital ligga kvar hos AMF (med ev justering till 100% global) och bara flytta den del som fortfarande betalas in, till LF global? Eller kan det vara klokt att flytta också allt från AMF till LF global med tanke på att den innehåller betydligt fler bolag och därmed förhoppningsvis är lite mindre sårbar än AMF global?
Jag gissar att du är i statliga avtalsområdet eftersom du har Kåpan. Om ja, tänk på att alla fondförsäkringar hos andra än Kåpan har en årsavgift på 65-75 kr utöver fondavgiften på 0,20 % +. Vill du ha 100 % aktier finns Kåpan Aktieval som en alternativ traditionell försäkring. Ingen fast årsavgift, 0,10 avgift på kapital.
Tack för svar! Ja, det nuvarande hos Kåpan är inom statligt avtal (PA16 avd 2) och det är också där jag nu jobbar. Jag visste inte att det var extra avgift vid byte från Kåpan, det ska jag kolla upp! Om jag väljer 100% aktier inom Kåpan istället, kan jag då välja fonder själv eller är det färdigpaketerat? Det som ligger hos AMF idag är inom avtal KAP/KL men inga nya inbetalningar sedan 2017. Avkastningen har ändå varit bra där så kanske bara dumt att byta och hoppas på bättre avkastning i LF global? Jag tänkte att globalfonden hos AMF kanske är för snäv pga färre bolag och därmed mer sårbar?
Tack! Skillnaden i årsavgift är ändå bara 35kr? Förvaltningsavgiften är 0,2% för både AMF global och LF global men AMF verkar ha högre transaktionskostnader och det står att total rabatterad avgift är 0,48% på den. Det innebär väl att det förmodligen kostar mer totalt sett med AMF global än LF global och att den dessutom är mer begränsad i innehåll och därmed har en sämre spridning av risken?
Så är det säkert och kunde du valt mellan de båda hos samma försäkringsgivare är LF formodligen ett bättre val även om den inte innehåller tillväxtmarknader (AMF global investerar i tillväxmarknader). Passiv förvaltning och pris avgör.
Men! Ett intressantare val från mitt perspektiv är SEB som har en bredare globalfond för 0,27 % (SEB Global All Countries Indexnära C USD). De har även SEB sverige indexnära.
Vad man också får väga in vid eventuell flytt är avgiften för flytt. De verkar ligga på 500Kr + i KAP-KL. Så har du en liten försäkring blir det en stor kostnad. Osäker men valcentralen kan även ta ut en adminavgift utöver flyttavgiften. Hur som helst bör du få prisbilden innan flytt.
Har du mkt pengar i försäkringen är 35 kronor per år försumbart.