Jag är snart 41 och jobbat inom vården hela livet. Nu har jag bytt till privat arbetsgivare och i samband med det har jag bytt från KAP-KL till AKAP-KR. Jag har en intjänad förmånsdel på KPA. Samt en fonddel som är på länsförsäkringar på min bank. 100% global sedan ett år typ. Fonddelen är på 1700kkr.
Nya jobbet är via en ny valcentral så nu måste jag välja på nytt! Jag kan välja länsförsäkringar här också men jag har fått för mig att det kan vara bra att dela upp kapitalet för att enkelt kunna ta ut på olika tider. Finns det några tankar på forumet kring detta?
Vilka banker har bra fonder/startlösningar? Funderar på någon all counties tex?
Tycker att du kan fortsätta på Länsförsäkringar. Jag och frugan lämnade precis AMF då deras AMF global för 0,4% är alldeles för dyr. Det blir Nordea för min del så jag kommer köra Nordea Global Index Select som kostar 0,19%. Sen tror jag inte att du kommer ha AKAP-KR för det är för de som är anställda av kommun eller region. Alltså inte privat.
Märkligt nog så är det akap-kr resp KAP-KL som gäller här. Jag tog också för givet att det skulle vara ITP lr liknande. Kanske är för att det ligger under regionen. Idk.
Bestämde mig för att köra på med LF iaf för att försöka hålla det enkelt. Kommer förhoppningsvis ha privat kapital att bränna först vid pension så kan jag utnyttja lägre skatt och arvsvinster i pensionssystemet om jag nu blir så gammal.
Kolla gärna med LF om de kommer lägga det i samma försäkring. Jag flyttade min ITP1 till LF och det blev två olika försäkringar hos dem. Om det är två olika bör du kunna styra uttagstiden separat för respektive tjänstepension.