Nytt pensionsval AKAP-KR

Hej!

Jag är snart 41 och jobbat inom vården hela livet. Nu har jag bytt till privat arbetsgivare och i samband med det har jag bytt från KAP-KL till AKAP-KR. Jag har en intjänad förmånsdel på KPA. Samt en fonddel som är på länsförsäkringar på min bank. 100% global sedan ett år typ. Fonddelen är på 1700kkr.

Nya jobbet är via en ny valcentral så nu måste jag välja på nytt! Jag kan välja länsförsäkringar här också men jag har fått för mig att det kan vara bra att dela upp kapitalet för att enkelt kunna ta ut på olika tider. Finns det några tankar på forumet kring detta?

Vilka banker har bra fonder/startlösningar? Funderar på någon all counties tex?

Hej! Kör min TJP (också AKAP-KR) i SEB global all countries indexnära. 0,27% avgift. Nöjd med detta.

Tycker att du kan fortsätta på Länsförsäkringar. Jag och frugan lämnade precis AMF då deras AMF global för 0,4% är alldeles för dyr. Det blir Nordea för min del så jag kommer köra Nordea Global Index Select som kostar 0,19%. Sen tror jag inte att du kommer ha AKAP-KR för det är för de som är anställda av kommun eller region. Alltså inte privat.

1 gillning

Märkligt nog så är det akap-kr resp KAP-KL som gäller här. Jag tog också för givet att det skulle vara ITP lr liknande. Kanske är för att det ligger under regionen. Idk.

Bestämde mig för att köra på med LF iaf för att försöka hålla det enkelt. Kommer förhoppningsvis ha privat kapital att bränna först vid pension så kan jag utnyttja lägre skatt och arvsvinster i pensionssystemet om jag nu blir så gammal.

Den här sajten har råd om de flesta pensionsavtalen. Här är ditt avtal:

2 gillningar

Fick lära mig något nytt =), men LF är bra. Du kan lätt hänga kvar i entrelösningen, medan Nordea måste man ändra direkt typ =P.

Kolla gärna med LF om de kommer lägga det i samma försäkring. Jag flyttade min ITP1 till LF och det blev två olika försäkringar hos dem. Om det är två olika bör du kunna styra uttagstiden separat för respektive tjänstepension.

Efter att Nordea prissänkte sin globalfond till 0,2% från 0,4% bytte jag över till dem. De har minst ESG (godtyckliga exkluderingar) och är därför bredast och lika billiga som LF global vilket jag gillar.

Tittar jag fel eller är inte avgiften 0,2 för global? Valbara försäkringsbolag vad jag ser är AMF billigast.

AMF har gjort en riktigt fuling. Kolla på det här.

Förvaltningsavgiften är fortfarande 0,20%, men total avgiften, rabatterad ligger på 0,43%

Jämför med Nordea.

Titta på Nordea Global Index Select A,

Totalavgift är 0,2% varav 0,19% är förvaltningsavgift.

1 gillning

Tack för det! Helt missvisande info på sidan jag länkade då. Borde inte få förekomma då många nog går på den biten. Tänkte byta till globalfonden på AMF men det blir det inte då.

Precis!
AMF är aktiv förvaltad och har högre transaktionsavgifter. Småsparaguiden tar upp det i ett inlägg om tjänstenpension.
AMF var rekommenderade tidigare men inte så längre. Hoppas att fler väljer borde dem när de kör med så fula knep!

1 gillning

Oj det var riktigt fult. Meddelat mina vänner som kört på AMF nu. Tack!

Det var bra att veta. Är detta något nytt? 0,43 är rätt dyrt för en indexfond. Då får jag se till att byta.

Tack för denna tråd! Har också AMF i villfarelsen att jag har 0,2 % i avgift. Får se över. RT-forumet levererar! :blush:

Jag tror det kan vara en missuppfattning att avgiften skulle vara så hög hos AMF. Fiskat lite med AI.

Du bör ha betydligt lägre avgift genom ditt kollektivavtal som regionanställd. Med AKAP-KR och sparande i AMF Aktiefond Global via din tjänstepension för kommun och region betalar du endast 0,20 % i rörlig förvaltningsavgift.

• Rörlig fondavgift: 0,20 % per år (istället för den ordinarie avgiften på runt 0,40–0,43 %).
  • Fast försäkringsavgift: AMF har sänkt den fasta administrationsavgiften för fondförsäkringar inom AKAP-KR/KAP-KL till 30 kr om året.
  • Transaktionskostnader: Utöver förvaltningsavgiften tillkommer fondens interna transaktionsavgifter (köp och sälj av aktier inom fonden). Dessa kan variera något från år till år.

avgifterna redovisas på olika sätt beroende på var du tittar:

1. Öppna marknaden: Om du köper fonden privat via exempelvis Avanza eller direkt hos AMF utanför tjänstepensionen ligger den totala avgiften runt 0,43 % – 0,63 %.
  2. Valcentralen: Tittar du hos din valcentral (Pensionsvalet eller Valcentralen) ser du den rena, kollektivavtalade fondavgiften på 0,20 %.
  3. AMF:s hemsida (inloggat läge): Här visas ibland en “rabatterad total avgift” där de har räknat in de interna transaktionskostnaderna ovanpå de kollektivavtalade 0,20 %.
1 gillning

Jag litar mer på vad småsparaguiden skriver än vad du promtar fram med random chat-bot.

1 gillning

AMF Aktiefond Global kostar utanför TP 0,40% i förvaltningsavgift och just nu skyhöga 0,23% i transaktionskostnad så total fondavgift landar faktiskt på 0,63% hos t ex Avanza.

Fortfarande finns 0,20% rabatt inom AKAP-KR och då blir fondavgiften 0,43%.

Aktiva fonder har nästan alltid högre transaktionskostnader än passiva fonder.

1 gillning

Sen är avtalet fruktansvärt dåligt i sig för KAP-KL och AKAP-KR, först en liten avgift på 60-70kr och sen en förvaltningsavgift på 0,2% till 0,3% och sen kostar fonden pengar i avgift.

Japp har också tänkt på det. Den stora fördelen är att man helt kan välja bort traditionell försäkring iallafall vilket förbättrar lite.