Avsnitt #305 illustrerar verkligen vikten av låga avgifter. Med detta i åtanke och allt annat vi lärt oss om fördelarna med passiv förvaltning, vad rekommenderar/tänker ni om de olika placeringsmöjligheterna, dvs val av bolag och fonder i AKAP-KR? AMF ser ut att ha lägst avgifter i fondalternativet men deras global- och Sverigefond är ju aktivt förvaltade. Idéer eller hur har du gjort?
Har också haft denna fundering apropå Jans senaste avsnitt inkl SPIVA. AMF rek av Småspararguiden inom KAP-KL och AKAP-KR men trots dem låga avgifterna och att dem känns som ”the good guys” som inte profiterar på småsparare så borde dem ju underprestera över tid enligt Jan tes
då dem är aktivt förvaltade. Viktigt privatekonomiskt beslut som nu blev ännu viktigare när planerbara avsättningarna till fondförsäkring ökar väsentligt i nya AKAP-KR!
Jag sitter med exakt samma fundering just nu. Jag tänkte Länsförsäkringar Global Index men fattar inte avgifterna riktigt. 0,20 på indexfonden men 0,30 på Länsförsäkringar… Är det dubbla avgifter?
Tänkte väcka liv i den här tråden efter senaste avsnittet på Patreon där Monica och Jan kort nämnde AMF som alternativ inom AKAP-KR.
Jag har mitt kapital hos AMF fördelat enligt:
AMF Global 68%
AMF Småbolag 12%
AMF Sverige 12%
AMF Tillväxtmarknader 4%
AMF Stilla Havet 4%.
Har funderat en del på om jag borde byta till någon annan förvaltare som har passiv förvaltning istället men fonderna ovan är inte dyra, samtliga kostar mindre än 0,4% i förvaltningsavgift. Småspararguiden rekommenderar AMF vilket är lite förvånande med tanke på att det är aktiv förvaltning.
Hur gör ni andra som har fondförsäkring inom AKAP-KR?
Futur har jag. Globalfonden är lite dyr men man kan sätta ihop en egen av regionala fonder där de flesta (förutom tillväxtmarknader) kostar 0,16.
Så jag tror det är det billigaste alternativet.
Jag har en äldre KAP-KL / AKAP-KL fondförsäkring hos Futur Pension. Kostar 65 kr/år i fast avgift, inga andra avgifter.
I fondförsäkringen har jag valt Danske Invest global index. Total avgift (inkl. transaktionskostnad) är 0,39%.
Jag tycker det är en prisvärd lösning för denna del av min tjänstepension för att få en bred global indexfond.
Futur har varit hjälpsamma och tillmötesgående med att slå ihop tre mindre fondförsäkringar till en. Detta gör att jag bara behöver betala en årsavgift.