AMF fondförsäkring eller LF Global för tjänstepension AKAP-kr

Jag har nog plöjt igenom varenda tråd här (och de är många!) angående AMF vs LF Global räntefond för min tjänstepension (akap-kr) och tipset från 2019 om AMF…

Har jag förstått det rätt att AMF har lägre avgift (0,20% jämfört med 0,33%) men att det är en smaksak vilket en väljer, då AMF är aktivt förvaltad, vilket sällan är lika bra som en indexfond…?

Och att om jag väljer LF kan det vara klokt att lägga till tillväxtmarknad?

Jag är guldkund i LF, men har låga bolån så inte mkt att vinna på ändå kanske om jag flyttar dit…
I dagsläget är pengarna i Nordeas pensionsportfölj, där avgiften tycks vara 0,43% (och ev någon dold avgift jag inte sett)…

Spontana tankar? :slight_smile:

Jag har varit på väg att byta så länge, nu vill jag bara fatta ett beslut, men inte helt ogrundat bara för att jag inte längre orkade fundera…men kanske det bara är att välja ett av de två valen?

Jag följer själv Småspararguidens rekommendationer. Har valt deras entrelösning.

Emellanåt är jag sugen på att välja deras globala fond istället men har läst ett par trådar där man har tror att svenska fonder är underskattade i dagsläget.

1 gillning

Tack för delningen och ditt svar. Låter ju som ett bra alternativ :slight_smile: