Tjänstepension AKAP-KR/KAP-KL/PFA

Hej!

Jag har avtal enligt rubrik.

Har just nu AMF fond. Placerar i Amf global.

Någon som har koll om det är bättre att välja någon annan?

Känns som Amf global inte är lika bred som LF global, men verkar vara högre avgift på LF.

Är dock guldkund på LF, vet inte om det kan ge någon rabatt gällande pensionen ?

Någon som har lite mer info kring vad bästa valet torde vara enligt brett och billigt ?

Ca 30 år kvar till pension.

Mvh
Dennis

Ingen som har något tips på bästa fonden i mitt avtal ?.

:slight_smile:

LF Global betydligt bredare än AMF global till samma pris 0,2% men en ESG viktning

Nordea Global Passiv lika bred som Avanza Global ingen ESG avskärmning 0,3% efter avdragen rabatt.

AMF Global aktiv förvaltning med drygt 100 innehav😦 känns inte optimal

Tack så mycket för hjälpen ! :smiley: .

Lutar åt byte till Länsförsäkringar då. Men funderar lite. Avgiften blir vad jag förstår 0.2 på fonden men sen kostar själva pensionsgrejen 0.3 mot Amf 0.2 så totalt 0.4 på Amf
0.5 på lf.

Men med tanke på hur pass mycket bredare lf global är så är det nog värt det tänker jag utifrån det du nämnde ?

Tack för ditt engagemang :slight_smile:

Det kostar 65kr per år oavsett fondlösning samt enbart fondavgiften inkl transaktionsavgifter precis som hos Avanza så 0,22% avgift för Länsförsäkringar global.

0,3% som står på valcentralen är enbart avgiften om du har fondbolagets entrelösning.

Så du har AMF 0,2% vs LF 0,2% att välja mellan inga andra kostnader som skiljer (bortsett från de här sista 0,02% eller vad det blir i transaktionsavgifter som egentligen bara är uppskattade efter historiska kostnader medan 0,2% är fast.

2 gillningar

Du får ingen rabatt på tjänstepensionen hos LF för att du är guldkund men du kan använda pensionssparandet i bolåneförhandling om det är aktuellt. Bytte själv från AMF till LF av detta skäl.

Jaha oj det fattade inte jag. Men då är det ju definitivt lf global jag bör byta till :slight_smile:

Tack för hjälpen :slight_smile: :+1:

Bra Ide det skulle man kunna göra faktiskt :slight_smile: