KPA tjänstepension val av globalfond

Hej allihopa på RikaTillsammans forumet!

Har en fundering angående mitt tjänstepension.

Hade tidigare KPA icke val men insåg att avkastningen inte är tillräcklig enligt mig och gjorde ett fond flytt från KPA till Länsförsäkringar som kostade 800 kr.

Valet blev mellan AMF Global och LF Global, valde slutligen med LR Global 90 procent avgift på 0.20 % och LF Tillväxtmarknad Indexnära 10 procent avgift 0.40 %.

Är nu tveksam till mitt fondval med LF och funderar byta till AMF Global till år 2022 och återigen betala en flyttavgift.

För närvarande studerar jag, 25 år gammal, har ett år kvar till universitet examen och har ett innehav ca 16 000 kr för tjänstepensionen.

Bör jag ha kvar mina fonder hos LF eller bör jag flytta mitt innehav till AMF Global?

Hjälp!

Jag hänger inte riktigt med på anledningen till varför du skulle behöva byta till AMF för 2022? :thinking:

Jag personligen tycker att LF Global är en av de bästa globalfonderna.

Hej Jan!

Vad kul att du svarade, har följt er och är tacksam att både du och Caroline delar med erfarenheter om er privatekonomi till oss andra!

Vilka största skillnaden mellan AMF Global fond och LF Global fond?

Är det så stor skillnader eller liten mellan dessa två fonder?

Tack

1 gillning

Tack själv! :pray:

Skillnaden är att AMF Global följer indexet: “MSCI ACWI” medan LF Global följer “MSCI World” så du behöver komplettera med en Tillväxtmarknadfond som du gör.

Jag skulle säga att skillnaden i övrigt mellan dessa två alternativ är marginell och det är hugget som stucket vilken som kommer gå bäst i framtiden.

2 gillningar

AMF Global runt 100 bolag, LF Global runt 1500

Jag har valt LF global plus tillväxtmarknader vid sidan om i mitt Pensionsspar

2 gillningar

Tack för svar Jan

Hade gott!