Tjänstepension - val av fond

Hej! För nått år sedan så uppdaterade jag min tjänsteportfölj så jag började spara i LF global index. Vad jag förstår det som så är denna fond nu borttagen från fondvalen vilket gör att jag måste välja globalfond på nytt.

Jag har följande att välja på;

• Swedbank Robur Access Global A
  • Skandia Global Exponering A
  • Storebrand Global All Countries A
  • Handelsbanken Global Index A1

Samtliga fonder har avgift på antingen 0,04% eller 0,05% enligt “fondväljaren” på pensionsmyndighetens hemsida.

Vad jag kan se är att två av dessa har ca 71% exponering mot USA medan två andra har ca 61% exponering mot USA.

Det kan väl inte vara så enkelt så det endast dessa parametrar man behöver jämföra? Kan något annat påverka valet på lång sikt?

Tack på förhand!

Ingen enorm skillnad egentligen. Jag kör Storebrand Global All Countries A i tjänstepensionen eftersom att den är bred och innehåller tillväxtmarknader.

Lite det som förvirrade mig, vet inte hur sånna där “fondbibliotek” är baserade på men känns ju lite konstigt att ha flera med i stort sett samma “funktion” med mindre skillnader sinsemellan.

Då är det bara att välja o vraka med andra ord. Iochmed att LF global index har strax över 70% i USA så tänker jag att nån av de fonderna jag hittade med motsvarande innehav blir bra?

Du skriver om tjänstepensionen, men pratar också om pensionsmyndigheten. Menar du tjänstepension eller premiepension?

Om det är tjänstepension du faktiskt menar så gäller inte pensionsmyndighetens avgifter (dessa gäller för premiepensionen). Och om det är premiepension du menar finns också exempelvis AP7 Aktiefond med lite hävstång till samma kostnad.

Var exakt ska du göra valet?

Haha alltså. Jävla tur att de är långt till pension för inte första gången jag blandar ihop dem😂

Var ju självklart tjänstepension jag menade och där hade jag förra året flyttat till LF så jag kunde ha LF Global som val (vilket fortfarande finns):joy:

Efter lite snack i trådar här på forumet så förstod jag det som att det historiskt sett varit mest lönsamt att behålla PPM i AP7 Såfa. Antar att de fortfarande gäller idag?

Ber om ursäkt för mitt slarv och brist på kunskap!

Ok, så du behövde inte byta från LF, förstår.

Rikatillsammans förespråkar nog AP7 Såfa. Själv gillar jag inte den utan kör AP7 Aktiefond, men hinner/orkar inte förklara varför jag ogillar AP7 Såfa just nu. Och är du någorlunda ung så är innehållet detsamma i de båda.

Jag förstår. Ingen fara, jag kör vidare på mitt upplägg då med andra ord. Tack för ditt engagemang😄

1 gillning