Länsförsäkringar har billigaste alternativ säger de på 0.07 om man väljer deras global index och inte entré lösningen, jag är på samma spår som dig har inte bytt än vet inte riktigt vad jag ska göra haha.
Jag har också långt tid kvar till pensionen, fondförsäkringen är för de som vill ha mer risk och har tiden på sin sida, så ja man borde kanske byta, eller man kan byta bara 50% av kapitalet vilket suger.
Jo nog ska du fundera på att flytta till fond. Vanligt är dock att man bara kan flytta hälften till det medan hälften måste ligga kvar i trad. Gäller oftast både befintligt sparande och nyinsättning.
Om du vill flytta till fond så beror valet nog på om du vill placera i egna fonder eller inte inklusive att fixa med risken aktier/ränte-justering själv inför en avlägsen pension
Med de valen och priserna …
AMF Fond med entrelösningen är bra och billig. Läs mer om den på länken nedan. Generationsfond så de drar ner risken inför pension. Ett val sen behöver du inte göra mer om du inte vill
Är du bekväm med att byta fonder själv så är LF ett bra alternativ. Välja LF Global och sedan när det närmar sig pension, vid 55+ så får du läsa på lite mer då. Blir något lite billigare.
Jag stod inför nästan samma val för cirka 6 år sedan.
Ganska tråkig tjänstepension försäkring via Nordea.
Valde då att placera allting hos Länsförsäkringar, deras Globala Index.
På sidan om det sparade jag själv i samma fond på ett ISK konto.
Dessutom hade jag ett gammalt IPS konto där jag bytte till LF Global index.
Alla ägg i samma korg.
Nu har jag sålt av fonderna på ISK kontot och säkrat den vinsten.
De ligger på buffert konto.
IPS har jag begärt utbetalning på 5 år.
Värdeutvecklingen på de senaste 5 åren har resulterat i att jag från årsskiftet kommer att sluta arbeta och ägna mig åt mina fritidsintressen.
Första utbetalning av tjänstepension från 25 januari.
Tjänstepensionen låter jag tillsvidare ligga kvar i LF Global Index.
Den har gått upp cirka 15% senaste kvartalet.
Jag har min tjänstepension hos avtalat.se, jag har 100% Alecta alltså traditionell försäkring, många rekommenderas att jag borde lägga 50% på fondförsäkring hos Länsförsäkringar som du gjorde, men hur länge blir man utanför marknaden?
Min “valcentral” för tjänstepensionen är Fora.
Det tog någon månad innan bytet genomfördes.
Kontakta avtalat.se för mer information om eventuellt byte.
Jag har haft lite tur med mina placeringar.
Drygt 100% värdeökning på 5 år.
Jag byta nu till fondförsäkring och valde länsförsäkringar men känns lite sådär att byta nu när börsen är på ATH, men ja ska gå förhoppningsvis till pensionen om 32 år så tiden är på min sida
Nu när man är mer påläst så blir man nästan förbannad varför man inte kan lägga 100% i en fondförsäkring och är TVUNGEN att ha minst 50% på en traditionell försäkring.
Har man 40 år kvar till pensionen så behöver man inga räntefonder.
Jag tycker att Futur har trevligast fondutbud av de valbara alternativen.
Där finns bl.a. Storebrand Global Plus, Spiltan Aktiefond Investmentbolag, Swedbank Robur Technology, Swedbank Robur Global High Dividend, Carnegie Listed Private Equity mfl.
Vad jag kan se så kostar LF Global 0,2% om året medans AMF Aktiefond Global kostar 0,68%. Dock står det under ”Fondfakta” för AMF-fonden ”Rabatterad total avgift 0,48%”.
Hur som helat, borde det inte vara skäl till att byta från AMF, som jag har idag, till LF?