Märkte idag att jag har en liten summa tjänstepension som tydligen ligger på Länsförsäkringar (gammalt jobb 2011) där utveckligen inte ser bra ut alls. Antagligen pga att det mesta ligger i aktivt förvaltade fonder med hög avgift som äter upp utvecklingen. Sattes in 3400:- 2011 och idag är värdet bara 2900:- vilket känns kasst! Fonderna har ju gått upp men mitt värde har bara minskat
Visst hade det varit mycket bättre att tex lägga in allt i LF Global Index?!
Ja men eller hur?! Det har ju bara automatiskt hamnat där när tjänstepensionen betalades in. Fult att de lägger in det i sånt som bara kostar massa pengar. Är nog många som inte har koll på vart ens tjänstepension är placerad och har man otur minskar allt i värde om man inte upptäcker det i tid.
Om den låg på en vanlig traditionell försäkring är det redan en bra och billig produkt jämfört med de som fanns på bilden ovanför. Alecta traditionell försäkring eller AMF är inget problem, stabil och bra avkastning med garanti.
Det är synd att det i princip bara finns deras egna fonder i tjänstepensionen att välja på, iaf för mig (SAF-LO). Det positiva är 30 år framåt där den kan växa
Denna lilla summa var ngn individuellt fondförsäkring och har en årsavgift på 259:- förutom förvaltningsavgiften. Årsavgiften kan de inte göra ngt åt.
i mitt fall kunde de sälja av detta och göra en utbetalning och så får jag investera beloppet själv i en bättre och billigare fond.
För mitt långvariga jobb har jag ITP1 där jag nu står i valet och kvalet mellan LFs entrelösning eller SHB. Har bolån hos SHB men att flytta tjänstepensionen dit skulle inte ge så mkt mer rabatt då jag redan har bra rabatt idag…