Tjänstepension AKAP-KR välja fondförsäkring?!

Halloj!

Är 32 år och har varit ute i arbetslivet ca 2-3 år. Har ej gjort något aktivt val avseende tjänstepensionen men ser över det nu och har insett att jag ska välja bort trad mot fondförsäkring - frågan är vilket bolag?

Både jag och min partner har Nordea som vardagsbank då vi har vårt bolån där. Jag funderar på att välja någon av följande:

• AMF fondförsäkring entrélösning (0,2% avgift i kollektivavtalet). Verkar vara ca 75% i global aktiefond och 25% i sverigefond.
  • Länsförsäkringar - 0,3% i avgift i kollektivavtal för entrélösning, eller välja typ 80% LF global index för 0,22% i avgift och 20 % LF Sverige index för 0,2% i avgift. Och hålla koll tills jag är ca 55 år och då vikta om.
  • Nordea - 0,3% i avgift i kollektivavtal för entrélösning. De fonder man kan välja själv här upplever jag som dyra. Och känns som de har fler dolda avgifter? När jag jämför på konsumenternas.se så kostar denna försäkring mig mer. Men kanske kan användas som motvikt för att få ner bolåneränta? Är det verkligen värt (känns som att det inte är det)…

Inputs? Vi pensionssparar privat, där större delen placeras i LF global indexfond via Avanza

TACK på förhand!

Tycker spontant LF låter bäst. Amf har jag för mig kör aktivt förvaltade fonder, vilket jag personligen inte är ett fan av.

Varför inte aktivt förvaltad fond så länge avgiften är låg? :slight_smile: 0,2% blir det ju, absolut om man hade köpt den på Avanza så kostar den nästan 0,5% och då håller jag med om att en passiv index-fond är bättre just för att få ner avgiften…

Förr att det är inte enbart avgiften jag inte gillar med aktiv förvaltning. Jag gillar inte själva förvaltningen. Jag tror helt enkelt mycket mer på indexfonder vs aktiva fonder i det långa loppet.

Sen så får jag erkänna att jag har några aktivt förvaltade fonder själv men bara en liten del av kapitalet/pensionen. Ser det som spekulation/lekportfölj.

Okej, tack för din input :blush:

Tidigare när jag undrat över snarlik fråga, men mindre specificerad ang tänkbara val, har det i flera trådar länkats till småspararguiden.
Jag velade fram och tillbaka, men valde tillslut AMF. Jag tyckte det var svårt att hitta något avgörande för mitt beslut, men kände tillslut att huvudsaken att jag väljer något :sweat_smile: hade sedan tidigare pengarna hos Nordea, i deras liv och pension, vilket inte var särskilt billigt :see_no_evil:

1 gillning

Jag valde AMF. Sparar mycket i indexfonder privat så aktiv förvaltning till den billiga avgiften kändes rätt, nästan som någon sorts diversifiering mot det stora indexsparandet. Har valt att ha en ganska stor andel i AMFs svenska småbolagsfond. Högre risk men horisonten är mycket lång så jag hoppas att det lönar sig i längden.

1 gillning

Tror det landar i AMF entrélösning tillslut! Nordea är INTE billigt så jag tror inte man tjänar alla på att ha det samlat för att få ned någon enstaka punkt på bolån. Jag försöker spara majoriteten av mitt privata spar i LF global index så kanske precis som du säger @Carl-Fredrik upplever jag att man kanske borde passa på lite och få AMF global rabatterad :blush:

2 gillningar

AMFs entréfonder valde jag och är väldigt nöjd!

Så bra! Ska välja det nu :star_struck:

LF Global index har dock 0,2% avgift om man tittar på deras hemsida.