Ny här på forumet! Har lyssnat på RT-podden ett tag. Jag har en fråga om tjänstepension. Har letat och läst lite i gamla trådar men inte blivit riktigt klok ändå. Arbetar inom regionen och har KAP-KL (har valt att inte byta till AKAP-KR, iaf inte ännu).
Har min premiebestämda TJ hos Futur Pension men har förstått här i forumet att det finns delade meningar kring detta pensionsbolag. Jag har svårt att genomskåda avgifterna. Har deras entrelösning där 85% är investerade i Danske Bank Global Index och 15% i Öhman Emerging Markets (aktienära fond tillväxtmarknader). På Pensionsvalets hemsida anges en total avgift på 0,30% och en årsavgift på 65kr. På Futur Pensions hemsida står det att kapital- och entrélösningsavgift är 0.00 % .
Har ganska stor valfrihet inom kollektivavtalet, att byta till annan fondförsäkring, bl. a AMF-pension, SEB och Länsförsäkringar (som jag hört gott om).
Hur resonerar ni? Värt att byta till annan fondförvaltare? Ska man ha 100% i aktiefond och inte som i deras lösning både global indexfond och aktienära fond. Vad är skillnaden? Vilken fondförvaltare skulle ni isf rekommendera?
Har dessutom en del av tidigare intjänad TP i Swedbank men dit görs inga inbetalningar sedan några år. Ska man samla all TP i en försäkring? Förutsatt att den är flyttbar då, det har jag inte kollat upp än.
Personligen jag hade bytt, inte minst för att få möjlighet till lägre avgifter.
Här kanske tryckfelsnisse har varit framme. Kan du förklara mer vad du menar med “aktienära”?
Jag har själv Amf och deras entrélösning mycket på grund av de låga avgifterna. Jag är nöjd så här långt. Jag har hört gott om Länsförsäkringar också och det finns kanske fler i forumet som kan fylla på med synpunkter.
Jag föredrar att ha det samlat för överblickens skull, men jag vet att flera tycker att det är positivt att kunna ha möjlighet att välja olika utbetalningstider för olika försäkringar om de inte är samlade.
Tack så mycket för input! AMF verkar vara ett bra alternativt, sett till låga avgifter. Någon som har erfarenhet av Länsförsäkringar?
Ok. Så förutsättningen för att kunna få olika utbetalningstider är att man har flera olika försäkringar?
Blev fel med aktienära Menade indexnära såklart. Ska man hellre ha TJ placerad i 100% indexfond och inte indexnära? Vet inte hur det ser ut i de andra entrélösningarna
Ja. Om du har en försäkring gäller din valda utbetalningstid för hela den försäkringen. Valet går inte att ändra i efterhand. Har du istället tre försäkringar skulle du t.ex. kunna ta en på 10 år, den andra på 5 år och den tredje under hela livet.
Både en indexfond och en indexnära fond har ett index de ska följa, men den indexnära avviker mer från indexet då den till exempel kan utesluta innehav av olika anledningar. En indexnära fond med låg avgift tycker jag generellt kan ses som en god investering men den kommer ju trots allt vara mindre bred än den indexnära om de har samma jämförelseindex. Kan du inte välja något annat än en indexnära fond med låg avgift tycker jag dock inte att du behöver ligga sömnlös för det.
@JFB kan mycket om tjänstepensioner. Kanske han har erfarenhet av Länsförsäkringar?
Jag gjorde aldrig ett aktivt val och hamnade därmed i akap-kr.
Under lång tid velade jag mellan Länsförsäkringar global respektive AMF (entré eller globala) och nu i julas tröttnade jag på jag aldrig agerade (hade pengarna i Nordea liv och pension) och flyttade till AMF.
Jag har ingen direkt motivering, mer än att många här hänvisade till småsparaguidens tips om AMF (från 2019)… och huvudsaken var ATT jag agerade, tänkte jag.
Ville inte vara kvar i Nordea och fick för mig när jag kollade förut att de hade dyra avgifter, men nu såg det inte ut som det