Efter att ha lyssnat på podden och läst på en del vill jag börja ta mer medvetna val gällande min tjänstepension.
Jag tillhör idag avtalet KAP-KL/AKAP-KL och är 33 år.
Mina frågor är:
Är det rimligt att tänka att jag ska stanna kvar i entrelösningen hos försäkringsbolaget då jag för tillfället inte har möjlighet att vara aktiv ?
Hur ska jag välja försäkringsbolag? Är det bättre att välja AMF fond som har 0,20 i avgift med avkastning på 9,77 eller Swedbank försäkring som har en avgift på 0,3 men avkastning på 12,8? Vill få ett hum om hur jag ska tänka vid val.
Det är oftast bästa valet att ligga i entrelösning som sköter sig själv långsiktigt. Att vara aktiv betyder inte att man får bättre avkastning. 99% av fallet får aktiva sparare sämre avkastning än index långsiktigt. Då är det knappas lönt hålla på med det att vara aktiv.
Det är klart att man ska välja Amf fondförsäkring då kortsiktigt avkastning oftast beror på tur och tillfällighet/slumpen. Swedbank är dyrare total avg och kostar mer långsiktigt. Själv hade jag valt Amf fondförsäkring alla dagar i veckan.
Om du är nöjd med innehållet i entrélösningen som bolaget erbjuder så var kvar i den. Det är normalt ingen skillnad i avgift mellan entrélösningen och att själv välja samma underliggande fonder.
Swedbank har mer teknik i globalfonden som de brukar erbjuda i entrélösningen. Det gick väldigt bra för den sektorn under förra året men det är inte säkert vad det kommer att ge för framtida avkastning.
Det är fyra skillnader som är värt att peka ut mellan dessa två erbjudanden:
AMF har lägre totalavgift, då Swedbank också tar ut 65 SEK/år förutom 0,10% mer i förvaltningsavgifter
Bägge har aktiva globalfonder där Swedbank satsar hårt på teknik
AMF har 25% Sverige i portföljen, medan Swedbank har hela 35%
AMF har en räntefond som står bättre emot när börserna skakar
Sammantaget skulle jag personligen välja AMF’s erbjudande, då de i min smak är bättre på de fyra punkter jag listar ovan. Låga avgifter är bra och att räntedelens uppgift är att stå pall när börsen går dåligt. Det kommer inte räntefonden i Swedbanks paket kunna göra, då den innehåller fel sorts räntor för den uppgiften.
Det bästa med ett bra entrélösning är att den löser uppgiften och automatiskt. Det kommer båda dessa göra utan bekymmer. För att svara på din första fråga, ja det är absolut rimligt att stanna kvar i entrélösningen.
Vill du välja dina egna fonder finns alltid RikaTillsammans Globalportfölj du kan rikta dig efter. Den går Jan och Caroline igenom i detalj i detta avsnitt:
Tack för alla svar. Det känns bra att få bekräftat att fondförsäkring och entrelösning är ett bra val.
Det låter som AMF fondförsäkring kan vara ett väldigt bra val.
Eftersom jag tänker att jag ska flytta min tidigare tjänstepension där AMF fond inte är ett alternativ undrar jag vad jag ska basera mina val på?
Kan jag tänka utifrån dem fyra punkterna jag fått till mig från dig Aether? Totaltavgift, globalfonder, andel svenska fonder i portföljen och räntefonder?
I min ena tjänstepension tillhör jag avtalet GTP (kollektivavtal) och kan välja mellan Futur, Folksam och Swedbank.
I min andra tjänstepension tillhör jag PA-KFS 09 (kollektivavtal) och kan välja mellan länsförsäkringar, Futur och Folksam.
Du vill ha en totalavgift som är så låg som möjligt och allra helst under 0,3% och utan fasta avgifter.
För långsiktigt sparande är passiva globala indexfonder att föredra före aktiva globala indexfonder
De flesta lösningar har mellan 20 och 30% andel Sverige, vilket är ett bra riktmärke
Du vill inte ha räntefonder som innehåller enbart korta räntor eller en kombination av korta räntor och företagsobligationer. Eftersom du är ung kommer räntedelen inte bli aktuell på många år, vilket gör den mindre viktig just nu.
Vill du ha ytterligare hjälp kan du köpa en rapport från Småspararguiden för just din ekonomi. Har inte anlitat de personligen, men andra har skrivit positivt om deras tjänster på forumet. Vid en snabb jämförelse ser Swedbank och Länsförsäkringar ut att erbjuda bättre lösningar & fonder än de andra alternativen. Men kolla upp det mer noga och kanske se om rapporten kan hjälpa dig.
Tack så jättemycket nu har jag fått ordning på min tjänstepension och hur jag vill göra och det känns jättebra. Underlättade jättemycket med era tips och råd