Hej!
För ett par månader sedan fick jag ”rådgivning” ifrån min bank (Swedbank) gällande pensionssparande.
Just nu har jag traditionell försäkring KAP-KL på KPA pension. Är införstådd med att det bästa alternativet är att byta till fondförsäkring, också på grund av mina unga ålder (25). Givetvis lovordade bankkvinnan swedbanks egna entrelösning gällande tjänstepensionen.
Till frågan: Ska jag bara tuta och köra på deras koncept?
Borde jag i så fall ändra fonder till mer index?
Givetvis kostar det mer att frångå deras upplägg.
I entrelösningen erbjuds
Swedbank robur globalfond I
Swedbank robur access Sverige
Swedbank räntefond kortplus.
Se Småspararguiden här.
I korthet gör du rätt som väljer fonder. De rekommenderar AMF istället för Swedbank men avgiften på Swedbanks entrefonder är ju kraftigt rabatterad så inte dålig.
Reagerade på att flyttavgifterna är rätt höga
, så oavsett vad du väljer, byt inte för ofta!
Jag lägger min röst på Länsförsäkringar. Deras globalfond är passiv, innehåller många bolag och täcker därför en stor del av marknaden och är bra nog, även om den varit lite omdiskuterad här på forumet
AMF:s globalfond är aktivt förvaltad och innehåller ca 100 bolag. Detta talar lite emot den strategin som förespråkas här på detta forum och konsensus i forskningen.
Swedbanks access global är något smalare än LF, men bra nog tror jag om det är där du vill ha din tjänstepension.
PERSONLIGEN har jag satt min Tjp på Länsförsäkringar och gjort en egen mix av fonder med 70% global, 15% sverige och 15% tillväxtmarknader. Denna portfölj följer inte heller forskningen till punkt och prickar, men jag hoppas på att den är bra nog. Endast framtiden kan berätta om det, så jag väntar och ser 
Rekommenderar dig att spana in “Börja här!” så kommer du att få en bra förståelse för hur allt funkar med fonderna!
Lycka till!
1 gillning
Tänker att flyttat kapital förblir flyttat. Oavsett bank/ nätmäklaren så verkar fondförsäkring som ett väldigt mycket bättre alternativ än traditionell. Avgiften för flytt skulle banken stå för, men det gäller nog också såklart bara vid flytt till dem 
1 gillning
Hej!
Tack för tips! Jag kritiserade Swedbanks utbud av fonder på mitt senaste möte och fick som svar att det kommer att utökas så småningom. Är det annat utbud i tjänstepensionen än vad vanligt ISK sparande har att erbjuda ?
// V
Det är ett upphandlat utbud. Att det skulle bli större i nästa upphandling har banksäljaren inget belägg för. Men eftersom fondavgifterna är rabatterade så är min uppfattning att alla bolags entreval är helt OK lösningar.