Har kpa traditionell försäkring. Inte gjort något aktivt val sen jag börja jobba inom regionen. Är 33 år.
Har läst att man ska avvakta tills 1 april innan man flyttar sin tjänstepension pågrund av andra avgifter. Det blir billigare att flytta sin tjänstepension än vad det är idag.
Har ni tips eller förslag hur man ska tänka kring fondval och avkastning i tjänstepensionen.
Billig index typ länsförsäkringar global indexnära?
PS är mitt första inlägg, så ha med det i beaktning
Det första du ska kolla över är att byta från en traditionell försäkring till en fondförsäkring, på så sätt kan du placera dina pengar till 100% i aktiefonder, något som inte är möjligt i en traditionell försäkring.
Du bör ha möjlighet att välja AMF inom Akap-KL och det brukar vara ett väldigt bra väl när man kollar på tillgängligheten till billiga fonder.
Där kan du då välja deras indexfonder, jag hade valt att iaf ha en global, en Sverigefond och eventuellt en småbolagsfond och tillväxtmarknad.
Dessa har dom bra utbud för till låg kostnad!
Finns även såklart andra alternativ med liknande priser.
Fördelningen ser bra ut Säkert att det är ditt första inlägg?
Om du vill ha 100% aktier vill säga. En del föredrar 10% räntor som en liten krockkudde (gå upp till 100% aktier efter en krasch) men räntefonder ger inte mycket avkastning. Har du lång tid till pension, så är det bara att köra på, plus att du ju får insättningar varje månad.
Ja, flyttavgiften för alla pensioner startade efter 1 juli 2007 sänkts till Max 600 kr från 1 april. Ny lag.
Men detta är en kollektivavtalad försäkring så då är det oftast väldigt låga avgifter. För din försäkring tror jag det är denna valcentralen (länk nedan) som du kan vända dig till för att starta en flytt. De kan säkert hjälpa dig förstå vad alternativen är och ev konsekvenser av att bryta Traditionell till Fond försäkring. Vad jag hört så får man inte så bra ”betalt” för sin Trad försäkring. Hört att de tar avgifter för att få ut sina pengar till en fondförsäkring. Men jag kan ha fel och beror säkert på avtalet. Så mer en punkt att kolla.