Placering AKAP-KL i fondförsäkring AMF eller Länsförsäkringar?

Hejsan!

Jag är 28 år och har tänkt omplacera min tjänstepension för att det ska få en bättre utveckling sett över lång tid. Jag har just nu AKAP-KL och kommer sannolikt ha det en lång tid framöver.

Efter att ha kollat igenom forumet och läst på nätet landar jag i att AMF eller Länsförsäkringar är de mest fördelaktiga att placera sina pengar hos. Jag tänker att försöka följa marknaden över lång tid då jag har säkert 35-40 år kvar tills pensionen.

LF har 0,3% i rörlig avgift och AMF har 0,2%. Båda har rätt bra globalfonder, dock är AMF aktiefond global aktivt förvaltad och har runt 150 bolag vs LF global indexnära som har 1500 och är passivt förvaltad. De följer även olika index. Jag är även intresserad av att försöka få in svenska småbolag och svenska aktiemarknaden i mellan 5-20% på vardera i tjänstepensionen.

Vilken ska man välja? Jag är egentligen mer intresserad av LF då jag föredrar passiv förvaltning och index men samtidigt är avgiften lägre hos AMF. Övriga siffror hos deras egna fonder är:

LF (0,3% i grundavgift per år)
Länsförsäkringar Global Indexnära 0,20 %
Länsförsäkringar Sverige Indexnära 0,20 %
Länsförsäkringar Småbolag Sverige B 0,50 %

AMF (0,2% i grundavgift per år)
AMF Aktiefond Sverige 0,20 %
AMF Aktiefond Småbolag 0,30 %
AMF Aktiefond Global 0,20 %

Tacksam för tankar och funderingar eller om jag har missat något jag verkligen borde tänka på. Är högavlönad så jag tänker att valet spelar ändå stor roll sett över lång tid. Verkar inte heller skilja så mycket åt när man jämför de olika fondernas motsvarigheter hos AMF och LF.

Mvh Smileduck

1 gillning

Båda ser ut att vara bra alternativ så i första hand skulle jag utgå från vilken av de som har lägst avgift. Dock är det ju rätt stor skillnad på fonderna så du måste nog fundera på och bestämma dig för hur viktigt det är för dig med passiv förvaltning. Om AMF inte erbjuder det som du vill ha spelar den lägre avgiften de tar ut då någon roll?

Här får du svar på din fråga. Lite gratis läsning med riktigt bra fakta :+1::hugs:.

En annan tanke är att om man flyttar tjänstepension hos exempelvis Länsförsäkringar så kan man få synergistiska effekter med lägre bolåneränta som man kan förhandla fram.