Fonder för akap-kr

Hej!

Har jobbat inom regionen sedan 2011 men det är först i samband med husköp/bolån förra året som jag förstod att jag kunde flytta min tjänstepension från KPA traditionell försäkring till en fondförsäkring hos tex en bank. Försökte flytta min tjänstepension redan för flera år sedan till Avanza men ”de fann ingen flyttbar pension” men jag förstod då inte att jag skulle gå via en valcentral. ^^’

Nu har jag haft en rekommenderad portfölj hos Nordea men intresserar mig mer för fonder idag och tänker att min tjänstepension borde kunna förvaltas bättre och billigare om jag själv väljer indexfonder med låg avgift.

Finns det andra som har sin tjänstepension hos tex Nordea eller annan bank? Hur har ni gjort?

Väljer man tex en passiv global indexfond att ha allt i eller brukar man dela upp det i passiva indexfonder där man väljer usa, europa, sverige, global, asien i olika andelar?

Jag är 38 år så har ändå några år kvar till pension och hoppas att jag inte är för sent på bollen.

Tackar för all input jag kan få!

Tack för länkarna.

Har en tilläggsfråga. Är det klokt eller inte att byta alla mina nuvarande fonder till en goobal indexfond när det är så stökigt på marknaden eller ska man vänta till marknaden är mer stabil? Eller kvittar det helt enkel eftersom man aldrig kan tajma marknaden ändå?

De bara byta och glömma bort, skulle usa gå dåligt i 10-20 år så kommer andelen usa vara därefter i globalfonden. Den är inte statisk och anpassar sig efter världen.