Placering av tjänstepension hos Länsförsäkringar

Hej!

Jag har tänkt flytta min tjänstepension till Länsförsäkringar och investera det i liknelse med en 100% Lysa aktieportfölj gällande spridning.

I avsnitt #99 så beskrivs följande fördelning:

70 % Globala aktier Länsförsäkringar Global Indexnära 0.22 %
10 % Globala småbolag Handelsbanken Gl Småbolag 0,64 %
10 % Tillväxtmarknader Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 0,45 %
10 % Svenska aktier PLUS Allabolag Sverige 0,22 %

Problemet är att man inte kan välja Handelsbanken GI Småbolag eller PLUS allabolag Sverige hos Länsförsäkringar som pensionsfonder.
Har ni något tips om andra bra fonder hos dem för att få en liknade placering gällande spridning och avgifter?

Eller ska man bara vara vågad att fördela ut de 20 procenten på Global Index samt Tillväxtmarknader?

Gäller det kollektivavtalatd TP och vilken ? Varför inte välja Entrelösning om det är kollektivavtal TP? :person_tipping_hand:

Ja det gäller SAF-LO, AKAP-KR samt ITP1.
Flytt från AMF så genom Fora, Pensionsvalet och Collectum

Räcker bra med LF global + LF tillväxtmarknad :slight_smile: Blir en bred och billig portfölj.

Jag hade valt amf fondförsäkring entrelösning. :+1:

Ja så kanske 90% global index och 10 I tillväxt då kanske?

Blir lagom fördelning :+1:

Du tror inte på entrelösningar?

AMF sänker fondavgifterna – nu BÄSTA alternativet för miljontals svenskar | Småspararguiden.
Du kan läsa vad proffs skriver här :person_tipping_hand:

Jag vet inte riktigt vad det innebär. Är det samma riskspridning och totala avgifter?

Det är det som är bra med billigaste entrelösning hos Amf fondförsäkring att det sköter sig bäst själv. Du behöver inte veta något. Klicka på den blå länken och läs i lugn och ro :+1:. Det som jag skickade innan från småspararguiden

Oj!
Det lät också intressant.
Frågan är om den är en passivt förvaltad och bred indexfond med låg avgift?
Och vad ska man kombinera den med?

Det är ett aktiv nära indexförvaltning som kostar 0,20% i avg. Utmärkt bra. Men det fungerar riktigt bra välja Länsförsäkringar fondförsäkring.

Entrelösningar fungerar ungefär som AP7-såfa gör i PPM. Fram tills man är runt 55-56 år så är det högre risk med 100% aktier (oftast billiga indexfonder typ globalfond+sverigefond). Därefter sänker entrelösningen risken automatiskt ju äldre man blir genom att sänka andelen aktier och istället lägga till räntefonder.

Väljer man entrelösningen så behöver man inte komplettera med egna fonder också. Det räcker med de fonder som ingår i entrelösningen.

Det enda som sticker en i ögat är att den är aktiv och kanske tillfälligt sänkt till 0,2 i avgift.
Undrar över hur många bolag som innefattas av respektive fond samt om fördelningen är bättre i LF ändå?

Sen om man har LF så får man själv bestämma om man ska gasa på in i 60årsåldern innan man själv aktivt väljer att placera om till ett tryggare alternativ vid 62-63 års ålder. Eller 68 om man nu väljer att jobba så länge

Tänker mig:

80% Länsförsäkringar Global Index
10% Länsförsäkringar Sverige index
10% Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index A

Blir ett rätt skapligt upplägg med låga avgifter och spridning.
Kanske lite hög risk, but hey, im still young right? =P

1 gillning

Är det proffs som rekommenderar aktiv globalfond över en indexfond alltså.
Jag ser personligen få anledningar att välja AMF över t ex Länsförsäkringar som har ett utmärkt fondutbud till väldigt låga avgifter. Men om du har bra argument som grundas på fakta får du gärna dela med dig.

Jag kommer köra ungefär samma, i min tjänstepension som just nu är ungefär lika stor som mitt övriga kapital. Jag är mellan 40-50 år gammal och ser ingen anledning att skruva ner aktieexponeringen än.
Den största risken i pensionen är att ta för låg risk…

2 gillningar

Jag har säkert 25 år kvar till pension.
Jag har en förkärlek till passivt förvaltade fonder

1 gillning