Ja jag tycker det här låter lovande.
Tror jag kommer köra på det om jag inte kan övertygas om något annat
Ja jag tycker det här låter lovande.
Tror jag kommer köra på det om jag inte kan övertygas om något annat
Det vad du ser och läser mellan raderna får du behålla för dig själv. Jag skrev att Amf och LF fondförsäkring är likvärdiga och finns ingen anlädning välja fonder själv när det finns entrelösning som sköter sig automatisk långsiktigt. Är du nöjd med svaret eller det behövs mer förklaring ? Fakta är att generatiosnfond för 0,20% i avg fungerar utmärkt långsiktigt utan att behöva tänka på det . Håller du inte med mig? Fakta är också att man kan blanda många lands indexfonder i sitt sparande och det kommer fungera lika bra som en global indexfond . @Denkmal . Sedan vet att du gillar inte enkel index global sparande.
Nu är ju detta ett diskussionsforum så vill du stå oemotsagd får du väl starta en blogg eller nåt.
AMF och LF har absolut bra erbjudanden båda två men förutom att rekommendera AMF i allmänhet baserat på “proffsen” så gör du även misstaget att likställa en aktiv fond med en passiv indexfond vilket är som att jämföra glass och bacon ungefär. Bådadera kan vara gott men det är inte samma sak…
Vad du har fått det ifrån att jag inte skulle gilla “enkel index global sparande” är oklart, jag har nog 20 årslöner i global indexexponering just nu om jag räknar in min tjänstepension och min privata portfölj.
Det kändes så bara, men förlåt om lin känsla på avsånd blev helt fel tolkat
.
När jag skriver om Amf aktiva global indexfond att det är bra grundar jag det på att den avviker inte så mycket i från index samtidigt som den har hållit sig nästan som index sedan start 2001 1105. Senaste 22 år har den inte avvikit så mycket i från index i avk. Samtidigt som det är sällan fel på billiga aktiva flnder som kostar 0,20% i avg. Så tolkar jag det att Amf Global är riktigt bra indexfond i TP långsiktigt.
Så mycket som jag har läst överallt har jag aldrig läst något negativt om Amf global från oberoende rådgivare och liknande . Även Jan och forskningen säger att aktiva fonder underpresterar index oftast pga dyr förv avg. Men privat föredrar jag så klart rena globala indexfonder .
Troligtvis för att du inte har allt 100% i en Global
Indexfond ![]()
![]()
![]()
.
Jag kör på denna i både ITP1 samt extra pensionsförsäkring som jag löneväxlar till. Var något billigare än SPP när jag kollade upp det.
Det som är lurigt hos AMF är att förvaltningsavgiften (!) är 0,20% på såväl AMF Global Aktiefond som AMF Sverigefond. Det som senare framgår är att den "totala rabatterade avgiften är 0,48% på Globalfonden, och 0,28% på Sverigefonden. Detta ger en genomsnittlig total avgift om 0,38%. Det är viktigt att ha med sig i beslutet. I informationsbroschyren i Länsförsäkringar Global Index står det att gällande avgifter är 0,2% per år, men också något om “högsta avgifter” där dem skriver “0.5 procent per år av fondandelsvärdet är den högsta förvaltningsavgift som fondbolaget får ta ut ur fonden för att täcka kostnaderna för förvaltning, förvaring, tillsyn och revisorer” - vad det senare innebär rent krasst vet jag inte.