Tjänstepension - AMF Global Aktiefond eller Kåpan Aktieval?

Hej kära RT,

Jag är 35 år och statligt anställd sedan 10 år tillbaka. Har nyligen hittat till detta forum och har tacksamt tagit emot alla råd som delats.

Så till min frågeställning. Min valbara del i min tjänstepension är per automatik förvaltad i ”Kåpan Valbar”.

Rådet som forumet gett är att investera den valbara delen i ”billiga passiva globala indexfonder med låga avgifter”.

I min valbara del har jag kommit fram till två alternativ. Antingen AMF Globaleller således Kåpan Aktieval.

Så till mina frågeställningar:

-Vilken av alternativen bör jag välja: AMF Global eller Kåpan Aktieval?

AMF har en avgift på 0.2% medan Kåpan Aktieval har 0.10%.

Med vänlig hälsning,
Christoffer

3 gillningar

Vad består Kåpan aktieval utav? Är det deras entrelösning? Vilka fonder ingår och hur ser trappan ut när risken ska justeras när man blir äldre?

AMF Global.

Kåpan har 40% Svenska aktier. Det tycker jag är på tok för mycket. AMF Global har marknadsvikt så ca 1% svenska

2 gillningar

Hej,

@Kalle tacksam för ditt snabba svar och länken du gav mig.

Jag tyckte också exponeringen mot svenska aktier var stor men ville inte avslöja min ståndpunkt i mitt föregående inlägg.

Har en frågeställning till.

Hade du/ni flyttat den redan intjänade ”valbar delen” av tjänstepensionen också isåfall till nämnda AMF Global?

Med vänlig hälsning,
Christoffer

1 gillning

Jag har flyttat alla pensioner som går till billiga globala aktiefonder. Jag köpte Småspararguidens pensionsrapport för 500 kr och enligt den så skulle en tjänstepension från ett jobb jag var på i två år tjäna femsiffriga summor på att flyttas från trad till aktiefond.

1 gillning