PA16 - flytta intjänad tjänstepension från traditionell försäkring till fondförsäkring?

Hej,

Arbetat 10 år inom statlig tjänst och intjänat 140.000kr på min valbara del gällande tjänstepensionen med avtal PA16.

Har inte gjort något aktivt val i min valbara del tidigare och vänder mig därför till Er i forumet.

Skall jag flytta dessa 140.000kr i valbara delen av tjänstepensionen från traditionell försäkring Kåpan Valbar/Kåpan Tjänstepension till AMF Global fondförsäkring?

Flyttavgiften ligger på 500kr och jag går från en avgift på ungefär 0.06% till 0.2% men dock en bättre utformad fond med 100% aktier och högre risk samt bra exponering mot företag runtom i världen.

Tar tacksamt emot råd.

Med vänlig hälsning,
Christoffer

Ja, så har jag gjort för att diversifiera lite och inte bara ha Kåpan, samt maximera aktiedelen. Som alternativ kan du överväga något som heter Kåpan aktieval där det i alla fall fram till pensionen är 100 % aktier. Observera att det är rätt hög andel home bias. Se mer på länken:

1 gillning

Låter klokt! Tror du kommer tjäna in avgiften ganska enkelt i och med högre aktieexponering :slight_smile:

1 gillning

Tack för snabba svar och bra synpunkter. @Garfield @MattiasA90

Kommer flytta över den intjänade tjänstepensionen i den valbara delen till AMF Global fondförsäkring då den exponerar mer mot världen i jämförelse mot Kåpan Aktieval som har hela 40% mot svenska bolag.

Tror på att ta en högre risk då jag har 32 år till pension.

Med vänlig hälsning,
Christoffer

2 gillningar

Låter klokt! Då är fondförsäkring helt klart att föredra. :slight_smile:

3 gillningar