Arbetat 10 år inom statlig tjänst och intjänat 140.000kr på min valbara del gällande tjänstepensionen med avtal PA16.
Har inte gjort något aktivt val i min valbara del tidigare och vänder mig därför till Er i forumet.
Skall jag flytta dessa 140.000kr i valbara delen av tjänstepensionen från traditionell försäkring Kåpan Valbar/Kåpan Tjänstepension till AMF Global fondförsäkring?
Flyttavgiften ligger på 500kr och jag går från en avgift på ungefär 0.06% till 0.2% men dock en bättre utformad fond med 100% aktier och högre risk samt bra exponering mot företag runtom i världen.
Ja, så har jag gjort för att diversifiera lite och inte bara ha Kåpan, samt maximera aktiedelen. Som alternativ kan du överväga något som heter Kåpan aktieval där det i alla fall fram till pensionen är 100 % aktier. Observera att det är rätt hög andel home bias. Se mer på länken:
Kommer flytta över den intjänade tjänstepensionen i den valbara delen till AMF Global fondförsäkring då den exponerar mer mot världen i jämförelse mot Kåpan Aktieval som har hela 40% mot svenska bolag.
Tror på att ta en högre risk då jag har 32 år till pension.