Jag började nyligen jobba statligt och funderar lite kring den valbara delen av min tjänstepension.
Den valbara delen ligger förvalt i en traditionell försäkring “Kåpan Valbar – traditionell försäkring” men om jag minns rätt är det bättre att ändra det till en fondförsäkring och välja en billig global indexfond. Jag kan exempelvis välja Länsförsäkringar Global Index (0,2% avgift).
Är det bara att tuta och köra på det eller har jag missat något?
Kåpan valutasäkrar cirka hälften av deras utländska innehav, så exponeringen mot Sverige är större än det först verkar. Dessutom minskas aktieandelen i Kåpan aktieval till bara 30 % under utbetalningsperioden.
Jag skulle själv ha valt en fondförsäkring, men Kåpan aktieval kan nog också vara ett bra val. För dem som har lång tid kvar till pension bör det vara ett betydligt bättre val än Kåpans förvalda, traditionella försäkring.
Gissar att du har långt kvar till pension.
Klart bättre avkastning då att förvänta vid vettig placering i aktiefonder om tidshorisonten är flera decennier.
Dessutom. Om du senare byter jobb händer det ibland att man påtvingas valet traditionell förvaltning delvis. Smart att välja fonder när man har möjlighet att välja om man är ung.