Ny forummedlem, men har lyssnat på podden ett par år och läst utvalt på bloggen en längre tid. Jag har lärt mig jättemycket, och uppskattar all den kunskap och visdom ni delar med er av.
Så nu kommer mitt första inlägg och fråga.
Tjänstepension, jag fattar nada! Eller jag förstår ju att jag som anställd med upphandlad tjänstepension får avsatt en viss summa av lönen till tjänstepension. Jag har också förstått att genom det avtalet jag har så avsätter arbetsgivaren av en viss procent av min lön upp till ca 45 000 kr och när jag tjänar mer (har lite varierande lön) avsätts en högre procent för den delen av lönen som är över den summan (antar att det är kompensation för maxtaket för allmän pension)
Vad jag dock inte förstår är hur jag rent praktiskt gör för att själv välja förvaltning av dessa pengar och vad som är bra förvaltning.
Jag är statligt anställd och omfattas av SPV, statliga tjänstepensionsavtalet PA 16.
Jag är inte jätteduktig på placeringar, aktiehandel osv. Är det då bra med traditionell förvaltning? Tex kåpan verkar ha låga avgifter.
Ska jag istället ha en fondförsäkring tex. amf, SEB, swedbank?
Känner mig helt förvirrad.
Jag har också PA 16 och gjorde en flytt av den valbara delen i somras.
Praktiskt går det till så att du loggar in hos SPV, i mina sidor under den valbara delen väljer du var du vill flytta den och om du vill flytta befintligt kapital. Sen tar det några veckor innan flytten är klar.
SPV har gjort en tabell med vilka avgifter de olika alternativen har:
Jag flyttade från Kåpan till fondförsäkring hos AMF. Det tog ungefär en månad innan flytten var klar.
När flytten är klar går kapitalet in i en entrélösning, ofta en kombination av global- och sverigefond som successivt tar in räntefonder när du närmar dig pension. Det brukar vara en bra lösning att stanna i även om du väljer en fondförsäkring men sen inte vill ta aktiva val av vilka fonder som du ska ha.
Traditionell förvaltning är bra i viss mån men kan vara lite väl försiktig och därför kan det löna sig att välja fondförsäkring. Även om du väljer att flytta din valbara del så kommer de andra delarna vara kvar hos Kåpan.
Du bör ha fått något brev eller mail om instruktioner för att göra olika fondval
Annars gå in på pensionsvalet.se och klicka dig vidare.
sen vad gäller valet, välj fondförsäkring och välj någon bank du gillar, t.ex spp.
Sen vid fondköp kan du förslagsvis välja att lägga alla pengar i “spp global aktiefond A”. En billig och mycket bred fond. Annars funkar valfri global indexfond bra!