Ny här, tack för ett toppenforum! Har gått från att ha absolut noll koll på min ekonomi, till att tycka att det är riktigt kul
Nu till frågan. Jag har hittar småspararguidens hetaste tips att flytta pension till AMF Aktiefond Global, tack vare sänkta avgifter till 0,2. Men nu när jag går in och tittar så verkar avgiften vara 0,4%.
Har jag missat något?
Om det stämmer, är LF (global index), eller Swedbank (global access) i så fall de bästa alternativen?
Detta gäller SPV där valen är:
AMF
Futur Pension
Handelsbanken
Länsförsäkringar
SEB
Swedbank
I och för sig kanske AMFs Generationsportfölj är ett bra alternativ, 0.2 i avgift och 75% global/ 25 af Sverige fram till 55 år. Därefter knappt hälften global.
De flesta tjänstepensionsavtal innebär rabatt på avgiften på vissa fonder. Om det är PA16 du har så är det 0,2 i avgift för den fonden. Man får kolla på sin valcentral eller de olika fondbolagens hemsidor och lista utifrån avtal.
Ok, nu har jag läst på… AMF, såväl som Swedbank och LF har alla 0,2 i avgift.
Återstår väl att ta ställning till AMF eller Kåpan aktieval som ju är riktigt billig.
Om du är bankkund hos Swedbank rekommenderar jag Swedbank då det är grymt smidigt att kunna se sin tjänstepension på sin banksida. Swedbank har även brett fondutbud och bra rabatter via tjänstepensionen på deras aktivt förvaltade “Robur Globalfond” eller deras indexfond “Robur Access Global” om man så vill.
Lite halv-OT, men hade en tjänstepension i Skandia fram till i fjol. Konstaterade att det blev hiskeligt dyrt pga deras avgift. Det var ca 9-14000 kr jag hade där men avgiften på 400 kr per år gjorde ju att det blev 3-4% per år rakt ner i soptunnan…
Jag fick den arbetsgivare som betalat in pensionen att skriva på återköp av pensionsförsäkringen. Den betalades ut i sin helhet (-skatt) till mitt konto och så investerade jag pengarna via Nordnet istället. Betydligt lägre avgift på det sättet => borde bli en hyfsad affär pga ränta-på-ränta på mellanskillnaden. Nackdelen är ju att jag betalade skatten nu i förväg istället för att få skjuta upp den i 25-30 år tills jag går i pension. Men det känns ändå bra att slippa betala Skandias hutlösa avgifter. Jag fick betala skatt på pension istället…
Av de bolagen så är det nog AMF jag har mest förtroende för. AMF Generationsfond kan inte riktigt gå fel. Lite som AP7 Sofa för PPM, om än marginellt högre avgift och utan hävstång, så känns det som ett bra val som sedan kan köra på autopilot.
Klart om man vill komponera egna portföljer så får man ju gå igen utbudet per bank/bolag och se var man helst stoppar TJP
Dont get me started Frun har två småkonton med hög fast avgift så det knappt går att få dem att växa överhuvudtaget. Bra tips med återköp. Det ska jag kolla. De är så gamla att det inte finns flytträtt än men kanske återköp kan funka
Kan också rekommendera AMF. Kolla inte bara på fondförvaltningsavgiften utan även på andra aktörers övriga avgifter. Det står 0,4 hos AMF men inom kollektivavtalade tjp får vi en rabatt på 0,2 så avgiften blir 0,2.
Mmm, man får ju nästan känslan att deras (Skandias) system är riggat för att vara så ofördelaktigt som möjligt för småsparare… Men kanske det blir väldigt fördelaktigt då man har 100k, 500k, 1 miljon i pensionskapital, vet inte.
Så här skrev man iaf från ett annat bolag när jag skrev och frågade om min Skandia-försäkring gick att flytta dit. Det var så vi sedan gjorde det - jag fick ut handlingar för återköp som min f.d. arbetsgivare fick skriva under och skicka in till Skandia. Lite knöligt men klart möjligt.
“Du har ett eller flera pensionsavtal som inte överstiger ett prisbasbelopp, vilket betyder att du kan återköpa dem och flytta till . Vid ett återköp får du ut din hela försäkringskapitalet, minus skatt, i en engångsutbetalning när ansökan blivit godkänd.”
(Jag såg att jag skrev fel på det ursprungliga beloppet så jag rättade det efter en liten stund. Det var ca 14000kr jag hade inte, 140k. Då hade det inte varit möjligt att få loss pengarna, åtminstone inte på det sättet.)